דברו איתנו:
074-7029965

גם אתם חלמתם להצליח בגדול אבל עד היום מצאתם את עצמכם עובדים Nine to Five כדי להגשים חלומות של אחרים? אז זהו שהיום אפשר גם אחרת – ברוכים הבאים לעידן של הכלכלה השיתופית

בעידן החדש, היזם הפוסט מודרני כבר לא רק קורא את החדשות בעיתון וגונח בייאוש, הוא קם ועושה. יזמות בעידן הפוסט מודרני פותחת שער עצום לעסקים הנולדים מלמטה ולא מלמעלה. אין לכם הון ראשוני? לא נורא. ישנן מגוון דרכים בהן תוכלו להגשים את חלומותיכם ולהוציא את התכניות שלכם מהכוח אל הפועל. כיצד נראית היזמות הפוסט מודרנית, איך היא נכנסה לחיינו ואיך כל זה רלוונטי אליך?

אז איך הכלכלה השיתופית משפיעה על עולם היזמות?

היזמות העכשווית מקבלת את מאפייניו של הפוסט מודרניזם: היא גמישה, צבעונית, מלאת חיים ופתוחה לשינויים מתמידים. מתוך שכך, אנחנו זוכים לראות ארגונים חברתיים המצויים בבעלות עסקית, ארגונים עסקיים המצויים בבעלות ארגונים חברתיים, קואופרטיבים הנולדים מתוך רעיון של קהילות מקומיות, התאגדויות ואירועים חברתיים, הד סטארטס המבוססים על גיוס המונים, קמפיינים שיווקיים פרי מוחות קודחים ויצירתיים ואפילו אפליקציות שפותחו באופן עצמאי ומקדמות אג'נדות שונות.

שוברים מוסכמות

שבירת מוסכמות ישנות, שאפיינו את האלף הקודם אפשרו את פריחתו של עידן כלכלי-חברתי חדש. הדור החדש כבר לא מעוניין בעבודה nine to five ולא נכנע לתקרת הזכוכית המפרידה בין בעלי ההון ובין האזרחים. זה דור שבועט וחולם, קם ועושה, רוצה ומגשים, חושב ומוציא לפועל.
כך, אנחנו רואים מיזמים חברתיים-עסקיים הצצים בכל תחומי החיים ומעוררים את התשוקה לחיים וכולם לוקחים חלק בתהליך; אלו שעובדים במשמרות סביב השעון, יזמים צעירים שמבינים שהנאה יכולה להכניס כסף ואף זוגות שחולמים לקנות בית ושוברים את הראש מהיכן לגייס את ההון הראשוני.
אנחנו יכולים לראות את השינויים הללו בכל תחומי חיינו: שוק העבודה, תחום ההשכלה, עולם העסקים, מערכת החינוך והמשפט, עולם הכלכלה והמסחר, הפוליטיקה, התקשורת ובעצם – איפה לא?

הגורמים שאפשרו את היזמות הפוסט מודרנית:

מידע רב וזמין לכל

אם בעבר היו האזרחים תלויים במידע המועבר דרך התקשורת המסורתית הרי שכיום מידע עובר כאש בשדה קוצים ועוד לפני שהוא מגיע לטלוויזיה, הוא כבר ידוע לכולם. רשת האינטרנט גרמה להתפשטותו של מידע זמין לכל והנגישה את החוקים שעד אז היו נחלתם של המומחים בלבד. המידע הזמין מאפשר לכל אדם לקבל את הכלים להם הוא זקוק לצורך הוצאת רעיון מהכוח אל הפועל.

התפתחות המדיה החברתית

בעבר, כדי לקדם מיזם או לחפש שותף לעסק, הייתם תלויים בקשרים אישיים, בחברים או במשפחה היום בזכות המדיה החברתית, אתם כבר לא חייבים.  יש לכם רעיון אדיר למיזם? פתחו את הפייסבוק או כל רשת חברתית אחרת, חפשו חברים השותפים לתשוקה שלכם והתחילו בסיעור מוחות. תוך זמן קצר תגלו שאתם כבר עמוק בתוך העשייה.

תפיסת העולם החדשה

המהפכה התעשייתית שהחלה במאה ה-18 ודרשה מהאדם ייצור מוגבר וכן תפיסת העולם הקפיטליסטית שאפיינה את המאה ה-20 הולכות ומתמוגגות. את תפיסת העולם המציבה את התחרות העסקית במרכז הבמה, מחליפה תפיסת קואופרטיבית שיתופית המבוססת על ההבנה כי טובת הכלל היא גם טובת הפרט ולהיפך.
אם תיכנסו למשרדי גוגל, סביר להניח שתישמט לכם הלסת. חדרי משחקים והעשרה, חדרי יצירה וחדר כושר, מרחב למנוחה ופינוקים ללא הפסקה. לא, הם לא השתגעו. ההבנה כי טובת הפרט היא טובת הכלל ולהיפך, מחלחלת כבר בכל העולם העסקי.
הבנה זו מבוססת על התפיסה כי שיתוף פעולה יעיל יותר מתחרותיות בשוק מוגבל. במקום לראות את המתחרה כאויב, תפיסת העולם הפוסט מודרנית מציבה את המתחרה כשותף פעיל להצלחה. באופן זה, גם אתה מצליח וגם המתחרה מצליח, כך שמספר החסמים יורד ומספר החוזקות של הארגון עולה.
גם בקרב יזמים ניתן לראות את התפיסה הזו באה לידי ביטוי בדפוסי עבודה ובגישה כללית לכסף ולהישגים: במקום לראות את האחר כאיום, הוא הופך להיות שותף פוטנציאלי להצלחה.

צמיחת ארגוני סיוע ליזמים מתחילים

בעקבות המשבר הכלכלי הגדול של 2008 קיבלו הארגונים החברתיים דחיפה לכיוון כלכלי והמודעות לקיומן של מסגרות ארגוניות העוסקות בקידום מטרות חברתיות הולכת וגואה. הגבולות בין המגזר העסקי והמגזר החברתי אשר בעבר נתפסו כשני איים נפרדים זה מזה, הולכים ומטשטשים. בעקבות זאת אנחנו רואים יותר ויותר מיזמים חברתיים-עסקיים העושים שימוש בכוחות השוק ובאסטרטגיות עסקיות בשנים האחרונות הולכת ומתפתחת תפיסה חדשה המשלבת את פעילות המגזר העסקי עם המגזר החברתי. תפיסה זו יוצרת מארג חדש של פעילות כלכלית-חברתית ובאה לידי ביטוי בקואופרטיבים, ארגונים עסקיים המוקמים על ידי עמותות ועסקים חברתיים.

טשטוש הגבולות בין המגזר החברתי לעסקי
העולם ככפר גלובלי

מוצרים מיובאים מסין? טיסות במחירים שווים לכל נפש? דירות במרכז תל אביב שגם צעירים יכולים לקנות? אלו רק חלק מהיתרונות שמציע העידן החדש. קשרים ותחומי עניין משותפים נוצרים בין חברי קהילות בתחומים עסקיים וחברתיים בין ישראל, יפן, ארצות הברית, מדינות אירופה השונות ואפילו מדינות ערב המתקדמות.

אוקיי, הבנתי-מה עכשיו?

הכדור בידיים שלכם. תמיד חלמתם לייבא מוצר מסין ולשבור את השוק? נמאס לכם לעבוד כשכירים ואתם יודעים שאתם מסוגלים ליותר? אתם יכולים להתחיל כבר עכשיו. דברו על החלומות שלכם עם הסובבים אתכם, בחנו את תחומי היזמות השונים, הצטרפו למיזם קיים או כתבו הצעה למיזם משלכם ואנחנו נקשר אתכם לשותפים הבאים שלכם להצלחה.

אולי יעניין אותך גם

שתפו את הפוסט

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיזמים נבחרים

רשתות חברתיות

קטגוריות
נושאי האתר
קטגוריות
גלילה לראש העמוד

הרשמה לניוזלייטר

רוצה להיות מעודכן? 

אנחנו מבטיחים לא לשלוח ספאם.

דילוג לתוכן