דברו איתנו:
074-7029965

מה זה בכלל בנק הזמן?

בנק הזמן היא מערכת כלכלית חברתית שהמטבע הנסחר הוא יחידת זמן.
התרומה הנסחרת בין עמיתים הוא השירות שנקבעה מראש לפי יחידות זמן.
בדרך כלל נהוג שיחידת הזמן שנקבעת היא שעה, אך היא יכולה להיות גם יחידת זמן אחרת וזאת בהתאם לסיכום מראש שנקבע בין הצדדים. הברטר (סחר חליפין) מתבצע בדרך כלל באמצעות שירות עבור יחידות זמן, ובמקרים מסוימים יחידות זמן עבור סחורה.
יחידות הזמן יכולות להיות גם יחידות חלקיות, לדוגמא, אם נקבע שיחידת זמן היא שעה, הרי שניתן לחלק את השעה גם לחלקי שעה (לדוגמא, 4 חלקים = 15 דקות).

הוגה הרעיון של בנק הזמן הוא ד"ר אדגר כאהן . הרעיון פותח בסוף שנות ה -80 באמצעות מיזם שכונה "time dolar". מיזם "זמן דולר" היה מיזם פטור ממס, כשהערך של יחידת שירות היה דולר אחד בלבד.
בפרויקט זה כל משתתף צריך היה לתת שירות במשך שעה אחת, ללא קשר לסוג השירות או למיומנות הדרושה לצורך המשימה. המשתתפים, בכל רגע נתון, יכלו להיות ביתרת זכות או ביתרת חיוב לגבי שירותים שניתנו.
מטרת המיזם היתה להוכיח שקיימת דרך יעילה לשיתוף פעולה בין המשתתפים. בנוסף שיטה זו מנעה אגירה ואינפלציה, ובעיקר עודדה זהות, ותרומה לקהילה.
הצלחתו של מיזם "זמן דולר" יצר גל של פרויקטים דומים שהוקמו ברחבי ארה"ב, בריטניה, ובשאר מקומות בעולם.
בנקאות הזמן יושמה בעיקר בפרויקטים חברתיים כמו תכניות שיקום לעבריינים, עזרה לקשישים, ופעילויות שונות לבני נוער.
למרות שהמודל נוחל הצלחה ברחבי העולם יש לא מעט ביקורות על המודל.
חלק טענו שקיים טשטוש בין התנדבות לבין עבודה, ושאין כל ערובה שצורכי האדם יסופקו בדרך זו. אולם הטענה המרכזית שארגונים לא יצליחו לעמוד בעלויות התפעול כדי להחזיק מנגנונים כאלו שהם לא למטרות רווח.

בנקאות הזמן (Timebanking) למי זה טוב?

בנק הזמן במציאות של ימינו הינו מיזם חברתי כלכלי שנועד לחבר בין אנשים בתוך הקהילה. החיבור בין האנשים מחזק את הקהילה, מונע תחושות ניכור ובדידות שקיימות בתרבות הצריכה והשפע השוררות בעולם המודרני.
בתקופה הנוכחית המודל הכלכלה השיתופית מאפשר לנו ליישם את הרעיון של בנק הזמן ביתר קלות.

הרצאה מטד (18:30) מאת שרה בירד. בהרצאה היא מדברת על הדרך שבה בנקאות הזמן תעזור לקהילה, למערכות שונות, כמו מערכת הבריאות ולאוכלוסיות מוחלשות.

אולי יעניין אותך גם:

שתפו את הפוסט

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיזמים נבחרים

רשתות חברתיות

קטגוריות
נושאי האתר
קטגוריות
גלילה לראש העמוד

הרשמה לניוזלייטר

רוצה להיות מעודכן? 

אנחנו מבטיחים לא לשלוח ספאם.

דילוג לתוכן