דברו איתנו:
074-7029965

כדי להבין את הקשר בין טכנולוגיית הבלוקצ'יין לבין השקעות אני אנסה קודם כל להסביר מה זה בלוקצ'יין.

טכנולוגיית הבלוקצ'יין (Blockchain) 

הרעיון של הבלוקצ'יין הוא ליצור אמון עסקי בין הצדדים ע"י שמירת מידע מאובטח במערכת טכנולוגיה מוצפנת בין משתמשי הרשת. המטרה היא לבצע טרנזקציות (תנועות) עסקיות בין צדדים שונים בצורה מאובטחת ללא תלות של גורם מרכזי מנהל. עד היום גורם מרכזי כלשהו (למשל, בנקים) הוא זה שיצר אמון בעסקאות בכלל ובעסקאות עמית לעמית (p2p) בפרט. אולם החיסרון העיקרי של הגורם המרכזי הוא שבסיס הנתונים המרכזי שלו שבו מאוחסן המידע מהווה את החוליה החלשה באבטחת מידע, מכיוון שניתן לחדור אליו, לשנותו או לפגום ברשומותיו. לעומת זאת, מערכת הבלוקצ'ין בגלל העדר צד שלישי היא מאובטחת יותר.

אז מה זה בלוקצ'יין?

בולקצ'יין היא מערכת של "בלוקים" שבהם מוצפן מידע והיא משותפת לגורמים שונים ובלתי תלויים. שיטת הבלוקצ'יין מנוהלת באופן מבוזר ופועלת בשיטת "הקוד הפתוח"  בשיטה זו נוצרת שרשרת בלוקים כתוצאה מפעולה של מחשבים שונים ומשתמשים שונים. המחשבים השונים בונים מעין שרשת דיגיטלית של טרנזקציות, הכוללת נתונים מוצפנים. אחת ליחידת זמן נכתבים הנתונים לבלוק. בתום זמן מסוים, ננעל הבלוק, ומצטרף לבלוקים הקודמים בשרשרת. כך ששינוי מידע בכל אחת מהנקודות על השרשרת הוא בלתי אפשרי והמידע נשאר מאובטח ומוגן. 

לכן, שיטת הבלוקצ'יין היא מהפכה אמיתית כי אם אפשר לאחסן כמויות אינסופיות של מידע בצורה מבוזרת ובצורה בטוחה לחלוטין, מבלי שגורם אחד מרכזי שולט באחסון אזי הטכנולוגיה הזאת יכולה להחליף בהדרגה את הדרך שבה מתנהל חלק גדול מעולם העסקים. אנשים וחברות לא יחששו יותר שהמידע שלהם יושחת או יאבד. כי הרי רוב הפעילות הכלכלית בעולם המודרני אינו קשור בנכסים מוחשיים אלא ברישומים אלקטרוניים.

מטרתו של ה- blockchain

ברגע שאפשר יהיה לנהל מידע בצורה מבוזרת ואמינה ההשפעה של הבלוקצ'יין על התקשורת והדרך שבה עושים עסקים תהיה גדולה יותר מההשפעה שיש לאינטרנט על עולם העסקים. גם לאינטרנט יש כוח דומה כי גם הוא מושתת על תקשורת מבוזרת, הוא פתוח לכולם ואין גוף מרכזי אחד שמנהל אותו. אולם, אליה וקוץ בה, האינטרנט הביא לעלייתן של חברות כמו גוגל ופייסבוק שפוגעות בהדרגה בחופש של האינטרנט, משום שהן 'משתלטות' על חלקים גדלים והולכים של הרשת ועל המידע הקיים בו, ומנהלות את עולם האינטרנט ובעצם גם אותנו לפי הכללים שלהן. תיאורטית, הבלוקצ׳יין הוא השלב הבא, ויש לו פוטנציאל לשבור את עמדות הכוח שלהן ושל גופים חזקים אחרים. אם הוא יאומץ ויוכיח את עצמו כאמין לחלוטין, הוא עשוי לשנות לחלוטין את המודלים העסקיים כפי שהם קיימים היום.

היישום הראשון והמוכר ביותר  של הבלוקצ'יין  הוא המטבע המבוזר (או מטבע קריפטוגרפי). המטבע הראשון היה הביטקוין (שנת 2009) ולאחריו נוצרו מטבעות מבוזרים אחרים. הביטקוין עצמו הוא הניסוי הענק הראשון ביישום טכנולוגיית הבלוקצ׳יין, ויש לגביו לא מעט שאלות. הרעיון הבסיסי שלו הוא מטבע שלא נשלט בידי בנקים מרכזיים וממשלות ולכן מטבע כזה הוא הכרחי ומהפכני.

מטבע מבוזר - הישום הראשון

היישום הראשון והמוכר ביותר  של הבלוקצ'יין  הוא המטבע המבוזר (או מטבע קריפטוגרפי). המטבע הראשון היה הביטקוין (שנת 2009) ולאחריו נוצרו מטבעות מבוזרים אחרים. הביטקוין עצמו הוא הניסוי הענק הראשון ביישום טכנולוגיית הבלוקצ׳יין, ויש לגביו לא מעט שאלות. הרעיון הבסיסי שלו הוא מטבע שלא נשלט בידי בנקים מרכזיים וממשלות ולכן מטבע כזה הוא הכרחי ומהפכני.

הבלוקצ'יין ועסקאות בין אנשים

בעבר הרחוק רוב המסחר התנהל בעסקאות סחר חליפין (ברטר) קטנות בתוך הקהילה עם הזמן ככל שהמסחר התפתח, העסקאות נעשו מורכבות יותר מבחינת היקף המסחר, המרחק ואמצעיי התשלום. בעקבות התפתחות המסחר קמו מוסדות שונים כמו משרדי ממשלה, בנקים ותאגידים שונים שאמורים לתת מענה למסחר מורכב. תפקידם של המוסדות הפיננסים במסחר הוא למנוע חוסר וודאות בין קונים ומוכרים.

בכלכלה השיתופית המודרנית חוסר הוודאות הוא המכשול העיקרי בעסקאות בכלל ובעסקאות (P2P) בפרט, אך האם ניתן יהיה להקטין את חוסר הוודאות בעסקאות הללו? – התשובה כמובן היא חד משמעית – כן !! וזה בעצם הרעיון של הבלוקצ'יין.

הכלכלה השיתופית ממשיכה לצעוד לעבר המחר

כדי להבין איך טכנולוגיית הבלוקצ'יין תשפיע ותעודד את הכלכלה השיתופית בעתיד ננסה קודם כל לנתח מהם המקרים שחוסר וודאות יכול להוות בעיה בזמן עשיית עסקה בינינו לבין אחרים?

  1. מיהו האדם או החברה שמולם אנחנו מבצע עסקה.
  2.  פרטי העסקה אינם תמיד שקופים או שלוקים בחוסר מידע. 
  3. מה קורה כשמשהו בעסקה משתבש .

הבה ונתחיל,

האדם שמולו אנחנו מבצעים עסקה

בעסקאות שמתבצעות באינטרנט ישנו הרבה פעמים חוסר וודאות לגבי מי האדם או החברה שאנו רוצים לבצע מולם את העסקה. אנו שואלים הרבה פעמים שאלות כמו האם האדם או החברה אמינים. האם הם יעמדו ויכבדו את העסקה וכו'. חברות כמו אמזון ואיביי הצליחו להתגבר על חוסר הוודאות ומספקות היום וודאות מסוימת בין קונים ומוכרים על ידי פלטפורמות אינטרנטיות נוחות ומבוססות על אמון (ראה: מערכות מוניטין). ברכישה בחברות הללו למשל ניתן לבדוק את זהות המוכר, לבחון אותו באמצעות  דירוגים, ביקורות וכו'.

אבל לא כל העסקאות מתבצעות באתרים כמו אמזון ואיביי וגם אצלן לא תמיד אנו יכולים להיות משוכנעים ב- 100% בזהות האדם שאנו אמורים לעשות מולו עסקה? כולנו מכירים את כמות הפרופילים המזויפים ברשת וכולנו יודעים כמה זה קל להתחזות ולרמות באינטרנט. אולם בזכות טכנולוגיית הבלוקצ'ין הזיוף כבר לא יתאפשר. דרך הטכנולוגיה הזו נוכל לקבל פרופיל מהימן של האדם או החברה שאיתם אני מעוניין לבצע עסקה. הפרופיל שנרצה לבחון יהיה מדויק ומפורט ויגיע מכל מיני מקורות מידע שיש עליו באינטרנט, כך שלא נצטרך לבקש מסמכים כמו תעודת זהות וכו'.

כאשר פרטי העסקה לוקים בחסר, או לא שקופים

במקרים של שליחת מוצר יש תמיד ספק, האם נשלח לנו מוצר אמיתי ולא מזויף ,האם נשלח הדגם הנכון או הצבע שביקשנו ? בעתיד, מערכת הבלוקצ’יין תוכל לדעת, בכל רגע נתון בשרשרת האספקה, מהו הסטטוס של המוצר שהזמנו. הספק או האדם שמולו אנו מבצעים את העסקה לא יוכל יותר לעשות מה שהוא רוצה עם המוצר. בזכות הבלוקצ’יין המידע על המוצר יהיה אמין ונוכל לזהות זיופים או טעויות אנוש אחרות.

קטע וידאו (14:58) בו מסבירה Ettina Warburg, כיצד הבלוקצ'יין ישנה את הכלכלה.

כאשר משהו בעסקה משתבש

נניח שהזמנו מספק מסוים מוצר ולא קיבלנו אותו כי הספק לא שלח אותו או המוצר אבד בשילוח או כל סיבה אחרת,  איך נוכל להגן על עצמנו בפני במקרים בעתיד? – בזכות בטכנולוגית הבלוקצ’יין ניתן יהיה לראות מה קורה עם המוצר בכל רגע נתון, והתשלום לא יתבצע אם המוצר לא ישלח בצורה תקינה. ניתן להקביל את זה לחשבון נאמנות אצל עו”ד שלא מעביר את הכסף אלא רק שהעסקה חתומה וסגורה.

סיכום

טכנולוגיית הבלוקצ’יין רק בתחילת דרכה וככל הנראה היא תשנה בעתיד את עולם העסקים ותעודד עוד יותר את הכלכלה השיתופית. זו טכנולוגיה שמביאה איתה בשורה חדשה של אמון גדול יותר בין עמיתים ע”י שיתוף מידע, אבטחת מידע ואימות נתונים. בזכות הבלוקציין נוכל לוותר על  “מתווכים” למיניהם ולכן העסקאות יתבצעו בצורה מהירה, יהיו זולות יותר ויחסכו לנו הרבה כסף.

אולי תרצה לקרוא גם בנושאים הבאים:

שתפו את הפוסט

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיזמים נבחרים

רשתות חברתיות

קטגוריות
נושאי האתר
קטגוריות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

הרשמה לניוזלייטר

רוצה להיות מעודכן? 

אנחנו מבטיחים לא לשלוח ספאם.

דילוג לתוכן