כלכלה שיתופית (Sharing Economy)

מהי הכלכלה השיתופית?

הכלכלה השיתופית (בעברית תקנית יש לומר כלכלה משתפת), היא מערכת חברתית כלכלית המתבססת על שיתוף קהילתי של משאבים אנושיים ופיזיים. הכלכלה השיתופית המודרנית היא כלכלת עמיתים (peer to peer mesh ,p2p) המתנהלת בעיקר דרך מערכת האינטרנט.

שיתוף כלכלי הוא לא דבר חדש והיה קיים מאז ומעולם, למשל, בחברה החרדית יש את הגמ”ח (נתינת ציוד, הלוואות ושירותים בחינם לקהילה). אנו גם מכירים את האגודות השיתופיות, קואופרטיבים, ואת הקיבוצים. ויש כמובן  גם את הספרייה הציבורית וחדרי הכושר שבהן אנו חולקים שירות ולא רוכשים אותו.

סרטון אנימציה קצר (3:45) שמסביר למה צריך כלכלה שיתופית, מהן היתרונות של הכלכלה השיתופית, ולאן אנו צועדים ?

אז מה החידוש? ומה בעצם השתנה ?

מה שהשתנה כיום בכלכלה השיתופית, זה הפלטפורמה.

היום הכלכלה השיתופית המודרנית מתקיימת הודות לפלטפורמות אינטרנטיות.

הפלטפורמות המשתייכות לכלכלה השיתופית עוסקות בתחומים רבים; מסחר, תיירות , פיננסים, תחבורה, לימודים ועוד… והשמיים הם הגבול. כך שהכלכלה השיתופית משפיעה על הדרך בה אנו חיים, צורכים, מבלים, משקיעים את הזמן שלנו ואת כספנו וכו’.

לכלכלת הפלטפורמות ניתן לשייך גם פלטפורמות שמטרתן הסופית היא שורת הרווח וגם פלטפורמות חברתיות שפועלות לטובת הקהילה ללא מטרות רווח.

הכלכלה השיתופית הנו מושג  כללי להרבה מודלים של שיתוף נכסים. נכסים מוחשיים ולא מוחשיים. מוחשיים (חללי מחיה, ומוצרי צריכה), ונכסים בלתי מוחשיים (כמו זמן, ידע, וכישורים). השיתוף יכול להיות ממניעים חברתיים של עזרה לקהילה ויכולים להיות ממניעים כלכליים טהורים.

כמובן שלא כל אתר אינטרנט אפשר לשייך  לכלכלת הפלטפורמות. ישנם מאפיינים מאוד ברורים על מנת שנוכל לשייך פלטפורמה אינטרנטית לכלכלה השיתופית ול”כלכלת הפלטפורמות”.

להלן המאפיינים העיקריים של פלטפורמות המשתייכות לכלכלת הפלטפורמות:

  1. הפלטפורמה מתבססת על קהילה ולא על משאבים (חוכמת ההמונים).
  2. פעילות הפלטפורמה מתבצעת  דרך רשת האינטרנט, ככל שהיא ויראלית היא תהיה אפקטיבית יותר.
  3. הפלטפורמה מתבססת על אמון הקהל (capital reputation) ולא על אמון מותג.
  4. מעבר מחברה של צרכנים ויצרנים לחברה המשלבת בין שניהם (הכלאה של producer+consumer =prosumers)- יזמות וצרכנות תחת אותה המטרייה (הפלטפורמה).
  5. הבעלות על המוצר אינה חשובה, חשובה החוויה והשימוש במוצר.
  6. ניצול יעיל יותר של המשאבים.
  7. ביזור במקום ריכוז, ככל שהפלטפורמה תהיה מבוזרת יותר היא תהיה אפקטיבית יותר.

אז הצטרפו לעולם חדש ומרתק, תקראו, תלמדו ותיישמו…והרווח יהיה כולו שלכם. 

רחל בוטסמן אחת המרצים הבולטים בתחום הכלכלה השיתופית מציגה את המודלים העסקיים בתחום זה. בוסטמן מציגה את תפיסת העולם החדשה שמשנה את הרגלי הצריכה והתנהגות שלנו שמבוססים על אמון וביזור.

שווה צפייה (24:29).

רוצים להבין קצת יותר ? 

הכנו עבורכם מילון מונחים

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email

הקהילה שלנו- מיזמים נבחרים

סטארטאפ להשקעה
השקעה בחברת סטארטאפ

פוסטים אחרונים

פוסטים נוספים בנושא צריכה שיתופית

פוסטים נוספים בנושא השקעות המונים

רשתות חברתיות

קטגוריות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן