דברו איתנו:
074-7029965

בשנים האחרונות תופעת מטבעות הקריפטו פרצה בסערה לחיינו. הרעש הגדול שנוצר סביב העניין גורם לרבים לרצות להיכנס לתחום הזה, אבל הם מרגישים שהרבה דברים לא ברורים. ההשקעה בקריפטו שונה מההשקעה הקלאסית בשוק ההון שאותה אם מכירים.

למסחר בקריפטו ישנם יתרונות רבים שהפכו אותו להיות כל כך פופלרי, אך עם זאת המסחר בו טומן בחובו סיכונים לא מעטים. הבאנו לכם את המדריך הקצר שילווה אתכם צעד אחד צעד כדי שבסופו של דבר תבינו את כל מה שצריך לדעת כדי להיות חלק מהעולם של מטבעות הקריפטו.

1. מהן מטבעות קריפטו?

המטבעות הרגילים הקיימים בעולם הם אמצעי תשלום (הילך חוקי) שמאפשר לקנות מוצרים. המטבעות מופיעים גם בצורה פיזית, כלומר הכסף שנמצא לכל אחד מאתנו בארנק, וגם בצורה וירטואלית – הכסף שנמצא בבנק.

המאפיין המרכזי של הכסף שאותו אנו מכירים הוא שהערך שלו נקבע ע"י גוף מרכזי אחד. במדינת ישראל את ערכו של השקל קובע הבנק המרכזי הלא הוא בנק ישראל. המחירים משנים בהתאם למעמדו של המטבע, וכך ניתן להשוות את המחירים בין מוצר אחד לשני.

מטבע קריפטו – הנקרא בעברית מטבע מבוזר נבדל מהכסף בכך שהערך שלא לא נקבע ע"י גוף מרכזי כמו מטבע רגיל אלא על פי הסכמה שמתגבשת בין רשת המשתמשים בו. המטבע נוצר באמצעים טכנולוגיים והוא לא קיים בצורה פיזית כמו מטבע רגיל. אגב, השם מטבעות קריפטו נובע מכך שההצפנה של המידע נעשית באמצעים קרטוגרפיים, ועל כך נרחיב בהמשך.

מטבע הקריפטו הראשון הוא הביטקוין ובעקבותיו באו מטבעות רבים אחרים. שוק מטבעות הקריפטו עוד נמצא בצעדים הראשונים של ההתפתחות שלו מה שאומר שכל השחקנים בשוק הזה עדיים לומדים אותו. אף אחד לא יכול להבטיח לכם כלום, וכל צעד בשוק הזה צריך להיעשות בצורה זהירה ביותר.

2. איפה נמצאים מטבעות הקריפטו?

מטבעות הקריפטו מאוחסנים בארנק אלקטרוני מוצפן. ההצפנה נעשית באמצעים קרטוגרפיים שמורכבים כנוסחאות מתמטיות מסובכות ונועדו למנוע עבירות בנוגע למטבע. ההצפנה היא הדבר החשוב ביותר למודל שבו פועלים מטבעות הקריפטו כיון שבהיעדר מדינה המפקחת על הכסף, זה מה שנועד לשמור על היציבות של המטבע.

כיום ישנם מאות סוגים של מטבעות הנחשבים מטבעות קריפטו. עם זו, חלקם לא משמעותיים כלל וסביר להניח שכלל לא שמעתם עליהם. המטבעות הגדולים הן אלה שבהם מתנהלת פעילות כלכלית ענפה והם השמות שכנראה גם אתם מכירים.

3. מה היתרונות של מטבעות קריפטו?

למטבעות קריפטו יש מספר יתרונות שלא קיימים במטבעות רגילים:

  • יציבות – כאמור, בניגוד למטבע רגיל שהערך שלו נקבע ע"י גוף מרכזי מטבע קריפטו נוצר כתוצאה מהסכמיות של השותפים בו. בכל מטבע קריפטו נקבע מראש כמות המטבעות אותם יהיה ניתן להפיק. בצורה הזו ניתן להיות בטוחים שהמטבע לא יסבול מאינפלציה.
  • אבטחה – העסקאות המבוצעות במטבע הקריפטו מאובטחות ברמה גבוהה מאוד כדי להבטיח את ביצוע העסקה על הצד הטוב ביותר. מפתח ההצפנה כולל נוסחאות מתמטיות מורכבות שנועדו למנוע כל אפשרות של פריצה למערכת וגרימת הונאות.
  • עמלות – מכיון שהמטבע נסחר בתוך רשת סגורה, כאשר מעבירים אותו מאחד לשני אין צורך בעזרה של צד שלישי כגון חברת אשראי או חברת תשלומים, העמלות בעת מסחר במטבע קריפטו הן נמוכות במיוחד. בנוסף, היעדר של צד שלישי גורם לכך שהעסקה מתבצעת בצורה מהירה יותר מאשר אם הייתה מתבצעת בעזרה של מתווך כלשהו.

4. האם יש חסרונות למטבע קריפטו?

אכן, לא כל הנוצץ זהב, וגם למטבעות הקריפטו יש חסרונות בולטים שחשוב לתת עליהם את הדעת:

  • הלבנת הון: מכיון שהכסף נמצא תחת הצפנה מורכבת, קשה לעלות על עקבותיו. הנתון הזה עלול לשמש גורמים עברייניים עבור עסקאות לא חוקיות. למדינות יהיה קשה מאוד להתחקות אחר עקבותיו של הכסף, מה שהופך אותו להיות קורץ במיוחד עבור אותם גורמים. זו אחת הסיבות המרכזיות שבגינה קיימת התנגדות מטעם הגופים הכלכליים במדינות רבות להפוך את הקריפטו להילך חוקי.
  • המרה: כיון שהכסף לא משמש לקנייה ברוב המדינות, כאשר רוצים להמיר אותו למטבע בעל כוח קנייה נדרשת המרה שלו דרך בורסות במדינות שבהן הוא מקובל ככוח קנייה ולאחר מכן להמיר אותו למטבע שאתם רוצים. חשוב שתדעו שלא תמיד ניתן להמיר את הקריפטו למטבעות נוחים ולכן התהליך הזה עלול לגרור חיוב בעמלות לא מעטות, מה שפוגע בעובדה שהמסחר בקריפטו עצמו דווקא יעיל בהקשר של עמלות.
  • נגעת נסעת – בניגוד להעברות דרך בנקים או חברות אשראי, העברה מוטעית של מטבע קריפטו דומה לאובדן כסף פיזי. ברגע שהעברת את הכסף, גם אם בטעות, הוא כבר לא שלך ולא ניתן לבטל את העסקה.

המסחר במטבעות קריפטו לא נחשב כמטבע רגיל ומוטל עליו מס רווחי הון בדיוק כמו על מכירה של נכסים רגילים. בהמשך נרחיב בדיוק על מערכת המיסוי של מטבעות קריפטו אבל זו נקודה שחשוב לתת עליה את הדעת

5. מה הצעד הראשון למי שרוצה להחזיק במטבע קריפטו?

הקנייה והשימוש במטבע קריפטו נעשים באמצעות ארנק. הארנק יכול לבוא בתור אפליקציה, תוכנה במחשב או התקן מסוים שאותו תרכשו. לכל אחד מהאפשרויות הללו יש יתרונות וחסרונות, כאשר עליכם להקפיד כמובן על רמת אבטחה ניאותה. בחירת ארנק מושפעת כמובן מהסכום אותו תרצו להחזיק, תדירות העסקאות והאפשרות שלכם לשמור עליו במקום בטוח.

הארנק משמש אותכם בשני דברים: הוא הכלי שמאחסן את הכסף שלכם ובו תוכלו לראות כמה אתם מחזיקים בכל רגע נתון. הדבר השני הוא שבאמצעות הארנק אתם מבצעים את העסקאות השונות עם המטבע. שתי הסיבות הללו מחייבות אתכם להחזיק בארנק בטוח ואמין.

בשוק קיים מבחר אדיר של ארנקים, חמים וקרים, כאשר ארנקים חמים הם כאלה שמחוברים כל הזמן לחשבון שלכם ואילו ארנק קר לא מחובר כאשר אתם לא בעת ביצוע של פעילות. חשוב לציין שהחזקה של מספר ארנקים עלולה ליצור לכם בעיות שונות, ומנגד החזקה של ארנק אחד גם לא תמיד הצעד הנכון. אם אתם נדרשים להחזיק כמה ארנקים התייעצו עם איש מקצוע כדי להימנע מטעויות.

6. קניתי ארנק, מה הצעד הבא?

אז אחרי שקניתם את הארנק הנכון כל מה שנותר לכם הוא להתחיל במסחר. בשוק מטבעות הקריפטו ישנם מטבעות שניתן לקנות באמצעות דולרים, אולם קיימים גם מטבעות שנסחרים רק ע"י מטבעות קריפטו אחרים. את ההמרות תצטרכו לבצע בין המטבעות הללו. את הביטקוין למשל ניתן לקנות גם בדולרים.

כאמור, בשוק ישנם סוגים רבים של מטבעות קריפטו. התייעצו עם אנשי מקצוע ובחרו את המטבעות הידועים יותר. בחירה במטבע יודע מונעת מכם ליפול להונאות שונות שעלולות להתרחש בעת מסחר במטבעות לא ידועים. בדרך כלל רמת האבטחה של המטבעות הגדולים היא הגבוהה ביותר, ולכן תשתדלו להיצמד אליהם.

7. איך בוחרים איזה מטבע לקנות?

כמובן שזו השאלה החשובה ביותר, וכמו שאתם מבינים אין לה תשובה אחת ברורה. כמו בכל העולם של שוק ההון, ובמיוחד בעולם של מטבעות הקריפטו השונים, קשה מאוד לדעת מה ילד יום. ההצלחה במחסר תלויה בכך שתצליחו לזהות הזדמנויות בזמן הנכון כדי להיכנס אליהן.

השילוב של מזל וראיית הנולד הוא חיוני כדי להצליח במסחר ולכן אם אתם שחקנים מתחילים אל תתביישו לבקש עזרה משחקנים ותיקים יותר. לעיתים, מה שייראה לכם כהזדמנות פז הוא לא יותר מתעתוע ועצה ממישהו שמבין תמנע מכם נפילה להשקעה שגויה.

עם זאת, הליכה אחר העדר גם היא לא תמיד הצעד הנכון ולעיתים כדאי גם ללכת להימור מסוים. זכרו, הכלל הבסיסי ביותר בשוק ההון תקף גם בעולם הזה: רמת הסיכון משפיעה באופן הדוק על האפשרות שלכם להרוויח

8. מיסוי

עניין נוסף שבו נעסוק הוא נושא המיסוי של רווחים מסחר בקריפטו במדינת ישראל. חשוב לדעת שהאסדרה של הנושא נעשתה רק בשנים האחרונות ובעקבותיה המדינה כבר מטילה מס על רווחים כתוצאה ממסחר בקריפטו. 

כיון שמטבעות הקריפטו לא נחשבים מטבעות רגילים המס עליהם הוא בדיוק כמו מס רווחי הון שאתם מכירים. שיעורי המס כמובן משתנים בין אדם פרטי שעוסק במסחר 'מהצד' ובין חברה עסקית שזהו העיסוק שלה.

חשוב לציין שהדיווח למערכות המס הוא באחריות האדם הפרטי כיון שהמידע על המסחר במטבעות הקריפטו הוא חסוי. לאור זאת עליכם באופן עצמאי לדווח לרשויות המס על הרווחים שלכם כדי לדעת בדיוק כמה אתם חייבים. לרשויות המס אין דרך לדעת על הרווחים שלכם, אולם מחלקות הסייבר שלהם מתחקות אחר חשודים בעבירות מס, גם באפיקים הללו.

חשוב מאוד לתעד כל עסקה שאתם מבצעים במערכות הקריפטו השונות כדי שתוכלו להתנהל בצורה הנכונה מול רשויות המס. תעדו את העסקאות שלכם בעת הביצוע כיון שלא תוכלו להוציא את הנתונים במועד מאוחר ביותר, כמו בעסקות בבנקים או בחברות האשראי.

בנושאי מיסוי ישנה חשיבות גדולה לייעוץ עם איש מקצוע, מה שיכול לחסוך לכם עלויות יקרות. בחרו באיש מקצוע שמומחה בתחום הספציפי של מטבע קריפטו כיון שמדובר בתחום חדש ולא כל אנשי המקצוע מודעים לניואנסים הדקים שהוא דורש.

קרא עוד על מיסוי מטבעות קריטוגרפים

ממה להיזהר בעת מסחר בקריפטו?

ישנם כמה דברים בהשקעות קריפטו שבתור שחקנים מתחילים אתם חייבים לשים לב אליהם:

  • עבודה דרך הפלטפורמות הנכונות: בשוק הקריפטו קיימים מגוון רחב מאוד של מטבעות וארנקים. כאמור, אפשרות ההונאה בתחום הזה קיימת ולכן פעלו רק דרך גופים מורשים ומפוקחים. בקשו המלצות מאנשי מקצוע על פלטפורמות נכונות כדי למנוע נפילה שהייתם יכולים למנוע בשיחה קצרה.
  • נטרלו את הרגש – בדיוק כמו בשוק ההון, השחקנים הטובים הם אלה שמצליחים להוציא את הרגש מהמשחק. אל תתפתו להשקיע בצורה מוגזמת רק בגלל שהחודש הלך לכם בצורה טובה, או לנהור אחרי משהו כי כולם עושים אותו.
  • פעלו בצורה מחושבת, והגדירו לעצמכם סכומי יעד. הפסדים יגיעו ואסור לכם להיבהל מהם. המסחר מלווה בהכרח בהפסדים והם חלק מהמשחק, אל תתנו להם להפיל אותכם. תזכרו שתשואה גבוהה לעולם טומנת את האפשרות ההפסד, ומי שמבטיח לכם שלא תפסידו, משקר.
  • תתחילו בקטן: הכניסה לעולם הקריפטו מרתקת. בשלבים הראשוניים תחשפו לעולם חדש, והרצון שלכם ללמוד יקבל תיאבון כל פעם מחדש. סביר להניח שבהתחלה תעשו טעויות, וזה בסדר, קוראים לזה שכר לימוד. בדיוק בגלל זה תתחילו עם סכומים קטנים.
  • תנו לעצמכם לטעות בצורה של תפיל אתכם כדי שבבוא העת תוכלו גם להשקיע בצורה משמעותית. העולם של הקריפטו הוא עולם לא צפוי ואף אחד לא יכול לדעת מה ילד יום, ולכן חשוב להתנהל בו במשנה זהירות, ורק ככה תוכלו להגיע לרווחים הרצויים.
אולי יעניין אותך גם:

שתפו את הפוסט

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיזמים נבחרים

רשתות חברתיות

קטגוריות
נושאי האתר
קטגוריות
גלילה לראש העמוד

הרשמה לניוזלייטר

רוצה להיות מעודכן? 

אנחנו מבטיחים לא לשלוח ספאם.

דילוג לתוכן