דברו איתנו:
074-7029965

הוא נמצא גבוה מעל כולם ברשימת הסחורה הנצרכת בעולם, וגם היום עדיין מכהן כאחד המניעים הכלכליים המובילים ביותר. אם שיחקתם במחשבה להשקיע בנפט, אתם בכלל לא לבד, ויש לכם לא מעט דרכים להשקעה בנפט.

עולם השקעות האלטרנטיביות לא מסתכם רק בניירות ערך של סטארט-אפים. שוק הסחורות גם הוא רכש לעצמו מוניטין גבוה, ומושך אליו לא מעט משקיעים מכל הסוגים. לרוב, מדובר במשקיעים פרטיים שרוצים לתבל במעט את תיק ההשקעות שלהם, קרנות גידור שונות ו-'הספקולנטים' של עולם ההשקעות. מטרתם היא להשקיע בנכס המתאפיין בתנודתיות גבוהה לטווחים קצרים. נכס לא יציב, אחד שבין חודש אחד למשנהו מחירו ינוע כמטוטלת בין נקודת השפל לנקודת השיא שלו. נכס כזה הוא לא אחר מאשר – הנפט. אותו חומר נדיף מקליפת כדור הארץ שמניע רכבים, מטוסים וסכסוכים בינלאומיים, יכול גם, בתנאים מסוימים, להניע עבור המשקיעים רווחים נאים.

מסחר בנפט כהשקעה אלטרנטיבית

'הזהב השחור' מגיע בסוגים שונים ובדרכים שונות, וכך גם אפשרויות המסחר שלו. נפט מסוג 'ברנט' (Brent Crude Oil), מופק בים הצפוני של אירופה ונסחר בבורסה של לונדון, בעוד נפט מסוג 'טקסני קל-מתוק' (Texas Sweet Light) אותו מפיקים בארה"ב ובמפרץ מקסיקו, נסחר בכמות גדולה יותר בבורסה של ניו יורק. אבל מעל כולם, ניצב כמובן הנפט של קרטל אופ"ק (איחוד יצאניות הנפט הכולל את ערב הסעודית, אלג'יריה, איראן, ונצואלה ועוד), המהווה למעלה משליש מכמות הנפט המופק ברחבי העולם, ואף למעלה מחצי מייצוא הנפט העולמי. מתוך המוני סוגי הנפט המופקים בעולם, אלו שלושת הסוגים הנסחרים ביותר בבורסות.

מחיר הנפט תנודתי מאוד, ומושפע מאינספור גורמים כמו שינויים בצריכה, עודפי ייצור, אירועים גיאו-פוליטיים, אסונות אקולוגיים ורשימת הגורמים רק הולכת ומתארכת. בשל כך, תמימות הדעים היא שבעולם ההשקעות של הנפט אוחזת אי-ודאות מתמדת. יחד עם זאת, המשקיעים אינם מפחדים לדרוך בו, ומנסים בשלל דרכים להרוויח מהתנודתיות במדדי המחירים.

פיורד
לחץ על התמונה לקבלת מידע נוסף

אפיקי השקעה למסחר בנפט

כאמור, המסחר בנפט הוא שחקן בולט בזירת ההשקעות, וככזה, הוקצו עבורו אפיקי השקעה רבים. להשקיע בנפט זו פעולה שתדרוש ממכם לצלול אל נבכי התחזיות העולמיות של השוק, לפקח באופן יומיומי על העליות והירידות התכופות, לגלות קור רוח מול תנודתיות קיצונית ולהיות מוכנים לכל תרחיש. צוות WeSocial ריכז עבורכם את אפיקי ההשקעה המובילים למסחר בנפט, לצד הסיכונים העומדים מאחוריהם.

קרנות סל

 זהו אפיק ההשקעה הנפוץ, הזול ויש שיגידו גם הנוח ביותר למשקיע הישראלי בנפט. קרנות סל ישראליות עוקבות אחר מחירי החוזים של נפט בצמוד למדד הדולר, אם כי ישנן קרנות שמנטרלות את החשיפה הדולרית ורוכשות מק"מים שקליים לגידור מט"ח. מנהלי הקרנות משתכרים בדמי ניהול משתנים אך נמוכים יחסית (תקרה של 0.3% ). אצלנו בבורסה הישראלית, קרנות הסל המובילות בתחום הנפט שייכות לבתי ההשקעות -"קסם", "מיטב תכלית" ו-"הראל", אלה עוקבות אחר מחירי החוזים של חבית נפט 'ברנט' בבורסה של לונדון. ניתן גם לדלג על המתווך ולהשקיע ישירות בקרנות סל הנסחרות בבורסה של ארה"ב, מבין הפופולאריות ביניהן תמצאו את תעודות USO ו – OIH להן נפח מסחר גבוה במיוחד.

מסחר באופן עצמאי

 אתם בוודאי כבר מכירים את שלל פלטפורמות המסחר המקוונות שקיימות כיום, בהן תוכלו להקים חשבון מסחר עצמאי ולהשקיע מתי ואיך שנוח לכם – בין אם אתם מכוונים להשקעה לטווח קצר (פוזיציית שורט) או לטווח ארוך יותר – מבלי להיות תלויים בברוקרים או בגופים מוסדיים.

בתור סוחרים עצמאיים, אתם רוכשים חוזים עתידיים ולא סחורה פיזית (אף אחד לא רוצה לאחסן בחדר אלף חביות נפט). בחוזה העתידי מצוינת כמות הסחורה אותה רכשתם מבעליה, במחיר מוסכם (שאינו מחיר "ספוט") ובמועד פקיעה חודשי. בתאריך פקיעת החוזה, עומדות בפניכם 2 אפשרויות: הראשונה היא למכור את הסחורה על פי המחיר המוסכם, והשנייה היא לרכוש חוזה חדש, במחיר חדש, עם מועד פקיעה חדש. או במילים אחרות – 'לגלגל את החוזה'. כדי להגיע להחלטה אם למכור או לגלגל, תצטרכו לבחון את השינויים הצפויים במחירו של הנפט, שינויים אותם גם גדולי האנליסטים והמומחים הפיננסיים מתקשים לחזות מראש. זאת ועוד, במקרה של גלגול חוזים אתם תהיו חשופים לסיכון המכונה 'קונטנגו' (Contango) – תרחיש בו מחירו של החוזה החדש יעלה יותר מזה של החוזה הנוכחי.

השקעה בנפט באמצעות מניות

לאלו מכם שמעדיפים לוותר על מדדים וגלגולי חוזים ומרגישים בטוח יותר עם מניות, קיים אפיק להשקעה אקטיבית בניירות ערך המושפעות באופן ישיר ממדד מחיר הנפט, אך הערך שלהן נמצא בקורלציה לשוק המניות. את המניות האלה תמצאו בחברות העוסקות בתחום הנפט והפקתו, חברות ישראליות דוגמת 'ישראמקו' ו- 'אנרג'יאן' הנסחרות בבורסה הישראלית, או אצל ענקיות האנרגיה כמו 'BP' הבריטית או 'Exxon Mobil' האמריקאית. נציין כי אפיק ההשקעה הזה הרפתקני יותר מקודמו, כאן מסתתר גם תרחיש בלהות של הפסד גבוה. מצד אחד, המניות הללו אחראיות לרווחים ודיבידנדים לא רעים בבורסה האמריקאית. מצד שני, במקרה של אסון אקולוגי כמו דליפת הנפט במפרץ מקסיקו עליה אחראית BP', מחזיקי המניות יתמודדו עם אסון כלכלי.  

השקעה בנפט דרך קרנות נאמנות

זוהי הדרך הבטוחה ביותר בהנחה ואתם עושים צעדים ראשונים בעולם המסחר בנפט. קרנות הנאמנות מפזרות את ההשקעה שלכם למניות בחברות הפועלות בסקטור האנרגיה, ובכך מצמצמות באופן משמעותי את הסיכונים. תשואת ההשקעה שלכם לאו דווקא מתחקה אחר מדד הנפט, אלא גם אחר מדד האנרגיה ומדד ת"א נפט וגז. בישראל, קרנות הנאמנות המנהלות את כמות הנכסים הגדולה בתחום הנפט הן 'אילנות אנרגיה ותחליפים' ו'פקן פלוס אנרגיה'

מצבו של הנפט כיום

כיום מחירי הנפט נמצאים בצניחה משמעותית, ההיצע של הסחורה גבוה מן הרגיל והשימוש במקורות חלופיים כבר תופס חלק גדול מתעשיית האנרגיה הגלובלית. על רקע חיידק הקורונה שטלטל את הכלכלה העולמית, מתנהלת מלחמת מחירים עקשנית בין מעצמות אופ"ק לבין רוסיה. אם באוקטובר 2018 מדד הנפט עמד על 80 $, כיום הוא כבר בדרכו למחיר של-20 $ לחבית, שפל אותו לא ראה מאז שנת 2002. האנליסטים של בנק 'גולדמן זאקס' העולמי צופים כי הנפט ימשיך לרדת בקרוב, אך כזכור, מדובר בסחורה שהתנודה שלה אינה מתחשבת בתחזיות במרבית הפעמים. "תהיה חמדן כשכולם מפחדים" אמר וורן באפט – אז האם בתקופה המעורפלת שלנו, 'הזהב השחור' יכול להתגלות כאופציה טובה להשקעה? את ההחלטה הזאת נשאיר בידי הספקולנטים בינינו.

אולי בנוסף תרצה לקרוא על:

שתפו את הפוסט

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיזמים נבחרים

רשתות חברתיות

קטגוריות
נושאי האתר
קטגוריות
גלילה לראש העמוד

הרשמה לניוזלייטר

רוצה להיות מעודכן? 

אנחנו מבטיחים לא לשלוח ספאם.

דילוג לתוכן