דברו איתנו:
074-7029965

אם אתה מגדיר את עצמך כמשקיע סולידי,שלא מוכן להיכנס להרפתקאות מסוכנות, ובכל זאת מוכן לשמוע על השקעות בטוחות יותר, אז המאמר הזה הוא בדיוק בשבילך. 

היו היה...

בעבר (הלא כל כך רחוק) החיים של המשקיעים הסולידיים היה פשוט. אם למשקיע היו חסכונות ולא רצה סיכונים, אז הוא ידע שהכתובת הטובה ביותר לכסף שלו זה הבנק. תוכניות חיסכון ופקדונות היו הדרך הפשוטה לקבל ריבית נאה של בין 8-10% בשנה. ככה התנהלו רוב המשקיעים הסולידים מסוף שנות ה -80 ועד תחילת שנות ה 2000. ואז הכל החל להשתנות לרעת המשקיעים הסולידיים, ככל שחלף הזמן הריביות בבנק ירדו וכך גם הרווח שניתן היה לקבל על החסכונות. המשקיעים שלא ידעו מה לעשות ולא הכירו משהו אחר, המשיכו להשאיר את הכסף בבנק ורק קיוו לטוב. גם היום משקיעים רבים משאירים את החסכונות שלהם בבנק והבנקים עם המכשירים הפיננסים הפשוטים נותנים למשקיע הסולידי שקט וביטחון אך הרווח הוא כמעט אפסי.

אלו שראו את הנולד

לא כל המשקיעים נשארו בבנק וקיוו לטוב, היו משקיעים שהתעוררו בזמן. הם קלטו, שהריביות במגמת ירידה, והמצב כנראה לא הולך להשתפר, לכן הם חשבו שצריך לחפש אפיק השקעה אחר. הרצון של הישראלים להיות בעלי נכסים יחד עם מחירי הנדל"ן שהיו אז במגמת עליה קטנה (בעיקר בגלל גידול באוכלוסייה) דחפו אותם לחפש השקעות בתחום הנדל"ן, ולמזלם, ב-2009 מחירי הנדל"ן החלו לנסוק. משקיעים שמרנים שפנו לשוק הנדל"ן מאוחר יותר אולי פיספסו את הגל של העליות, אבל רוב ההשקעות בנדל"ן הוכיחו את עצמן כמשתלמות. 

תמונת המצב העכשווית למשקיע הסולידי

היום, הריבית של בנק ישראל הינה 0.1%. הריביות על הפיקדונות הן כמעט אפסיות. אם וכאשר האינפלציה תרים ראש כפי שאנליסטים חוזים התשואה למשקיע תהיה אפילו שלילית. 

השקעה באג"ח של ממשלת ישראל ל- 10 שנים (ממשלתי שקלי 330) נכון לכתיבת שורות נותנת תשואה ברוטו למשקיע של 1% בשנה. אם לוקחים בחשבון עמלות קניה/מכירה, עמלות שמירת תיק ומיסים שונים, בסופו של דבר התשואה יכולה להיות אפסית וגם שלילית בנוסף לכך גם המדד עצמו נמוך. 

(דוגמה מהעולם, תשואת אג"ח של ממשלת גרמניה ל- 10 שנים כבר עכשיו היא שלילית).

אם מסתכלים על תחום הנדל"ן, מי שקונה היום נכסים בערי המרכז לא יקבל תשואה של יותר מ- 3%. למשל, התשואה של נדל"ן למגורים בת"א (מרכז וצפון) עומדת על כ- 2% ברוטו לשנה.

השקעות בשוק ההון

השקעות בשוק ההון אכן מספקות את הסחורה. מדד s&p500 עלה בשנה האחרונה ביותר מ- 33%, וב- 5 שנים האחרונות  בכמעט 100%.

קרנות השתלמות, וקופות גמל להשקעה הרוויחו עשרות אחוזים-אז האם כדאי להשקיע בהם?

התשובה בהחלט, לאורך השנים השקעה בשוק ההון הוכיחה את עצמה, המניות עלו באלפי אחוזים.

שוק ההון - פסגת הפחד

העליות היפות שאנו חווים בשנים האחרונות לא תמיד היו. ניתן לראות לפי הגרף המצורף מטה, מסוף שנות ה- 80 הבועה שהייתה בתחילת שנות ה- 2000 (בועת הדוט קום) ובועת הסאב פריים שהתרחשה ב-2008 נראות קלות וחסרות משמעות אך מי שאיבד 50% מכספו לא "הרגיש נעים" באותה תקופה.

אז האם אנחנו נמצאים באם כל הבועות? אינני יודע תחליטו אתם, אני אישית תמיד נמצא בשוק ההון' אבל צריך לנהל סיכונים נכון ולשלב גם השקעות אלטרנטיביות בתיק.

מדד S&P500

אז איך מנהלים השקעות סולידיות בתקופה הזו?

אין ספק שהתקופה הזו  מאתגרת במיוחד לכלל המשקיעים, ובמיוחד למשקיעים הסולידיים.

שוק ההון

שוק ההון הוא טוב למי שמרגיש שהוא לא יצטרך את כספו בזמן הקרוב. ההמלצה היא להקטין, ככל שניתן, את החשיפה למניות ולא לשים את כל החסכונות שם. כספים המיועדים לטווח הארוך כמו קרנות השתלמות וקופות גמל, מומלץ תמיד להשאיר ולא לגעת. 

מי שמנהל את תיק ההשקעות שלו דרך הבנק, ההמלצה היא לחסוך עלויות ולעבור לפלטפורמות המיועדות לכך שהן זולות ויעילות יותר.

נדל"ן למגורים בישראל

אין ספק שהשקעה בערים מרכזיות ומבוקשות כמו ת"א, גבעתיים, רעננה נחשבת כהשקעה סולידית ובטוחה. זה נכון במיוחד אם אין צורך להיעזר במינוף, אך יחד עם זאת, לא להרבה אנשים יש כמה מיליונים פנויים להשקעה.

עם זאת, גם למי שיש את היכולת הפיננסית, השקעה כזו עדיין לא נחשבת כמשתלמת ביותר. בערים אלה התשואה היא נמוכה ביחס לעלות ועליית הערך היא יחסית איטית.

פתרון למשקיעי הנדל"ן בישראל

הפתרון הוא להשקיע בערים שהם מחוץ לגוש דן והשרון, בערים מחוץ לאזורים אלו יש סיכוי לעליות ערך מהירות יותר ולקבל תשואה גבוהה של לפחות 4% .

נסו להתרחק מערים עם דירוג סוציו אקונומי נמוך במיוחד (טבריה, ערד) או ערים שיש בהם היצע דירות גבוה  (חריש, עפולה). 

יש להיזהר מהשקעה בדרום ת"א שלמרות פוטנציאל ההשבחה, רוב הדיירים שם (סודנים) ואין פרצלציה לדירות.

דוגמה לעיר שכדאי להשקיע בה היא העיר חיפה (לכתבה על השקעות בחיפה, לחץ על התמונה).

השקעה בהלוואות חברתיות

השקעה בפלטפורמות להלוואות חברתיות (הלוואות P2Pׂ) מהווה אלטרנטיבה ראויה לפיקדון בנקאי שמניב 0.01%.

בהשקעות אלו הריבית הממוצעת שהמשקיע עשוי לקבל לשנה נעה בין 4-6.7%. בפלטפורמות אלה המשקיע (המלווה) מקבל ריבית גבוהה הרבה יותר ממה שהבנק נותן, וגם הלווה נהנה מהחזר הלוואה בריבית נמוכה יותר וזאת בגלל שמוותרים על הגורם המתווך (הבנק).

רמות סיכון בהלוואות p2p

למרות שמבקשי ההלוואה בפלטפורמות אלה מוגדרים "כמסוכנים" יותר מאשר אלה המבקשים הלוואה דרך הבנק, רמות הסיכון בהשקעות באמצעות פלטפורמות להלוואות חברתיות הן נמוכות ביותר.

בהשקעות כאלו, מלבד הבדיקה היסודית ליכולת ההחזר של הלווה (לכן, לא כל אחד מתקבל), ישנם גם מנגנוני הגנה שונים למען המשקיע, כמו, פיזור רחב של הלוואות (כל הלוואה מתפזרת בין מספר משקיעים), קרן ערבות הדדית, ביטוחי אשראי, מחלקה משפטית פעילה וכיו"ב.

כמו כן, במקרה הצורך, מבקשים מהלווה לשעבד נכס כנגד ההלוואה או להחתים ערבים. 

לקריאה נוספת על הפלטפורמה להלוואות חברתיות של BTB לחץ על התמונה.

לקריאה נוספת על הפלטפורמה של BTB לחץ על התמונה

השקעה בקרנות השקעה פרטיות

ישנן מגוון שלם של קרנות השקעה פרטיות בתחומים שונים כמו תשתיות, נדל"ן ואשראי ברמות סיכון שונות

השקעות אלו יכולות להיות סולידיות רק אם הן באות כחלק מניהול תיק השקעות רחב ומגוון.

היתרון של השקעות כאלו המכונות  גם "השקעות אלטרנטיביות" הוא שהן מנותקות משוק ההון ואינן מושפעות מתנודתיות הקיימת בשוק ההון.

אולי יעניין אותך גם:

שתפו את הפוסט

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיזמים נבחרים

רשתות חברתיות

קטגוריות
נושאי האתר
קטגוריות
גלילה לראש העמוד

הרשמה לניוזלייטר

רוצה להיות מעודכן? 

אנחנו מבטיחים לא לשלוח ספאם.

דילוג לתוכן