דברו איתנו:
074-7029965

מה זה מיקור המונים?

המונח מיקור המונים (מהשורש "מקור") הוא בעצם שילוב של שני מושגים והאופן בו שניהם באים לידי ביטוי בעולם העכשווי. זה בעצם שילוב של המונח "מיקור חוץ", המתייחס לביצוע משימות על ידי עובדים חיצוניים שאינם עובדי החברה עצמה ושל המונח "חכמת ההמונים", המתייחס  לחכמתו של ההמון שבתנאים מסוימים, גדולה יותר מחכמתו של המומחה היחיד.

מיקור המונים, ובאנגלית "Crowdsourcing", היא תופעה חברתית שהייתה קיימת לפני שהוענק לה שמה הרשמי. המונח הרשמי  לתופעה זו הוענק רק בשנת 2006, על ידי העיתונאי ג'ף האו (Jeff Howe), אולם היא הייתה קיימת כבר כמה שנים קודם.

בעידן בו ידע זורם ממקור אחד לאחר כמו מים, מה הפלא שהתחרות על ידע משמעותי נמצאת בשיאה?

אז מה המשמעות של מיקור המונים?

משמעות הביטוי מיקור המונים היא שימוש בשירותיהם של אנשים שונים במטרה ליצור רעיונות מסוימים או תוכן מבוקש. שירותי מיקור המונים פותרים בעיות רבות של חוסרים נקודתיים, צורך במענה מידי לפתרון בעיה, קבלת שירותים מקצועיים גם אם אלו לא קיימים בתוך הארגון ועוד.

איך זה רלוונטי לגביכם?

למעשה, מי שכבר הפנים את שיטות החשיבה של העידן החדש, סביר להניח שמשתמש בשיטה זו מדי יום. בכל פעם שבה אתם נעזרים בקבוצות פייסבוק, בכל פנייה לחברים כדי להבין משהו בתחום זר לכם – כל אלו מהווים פנייה לגורמים חיצוניים במטרה לפתור בעיה תוך שימוש במיקור המונים.

חכמת המונים שהופכת למיקור המונים יכולה לאפשר ביצוע פרויקטים גדולים במהירות, באיכות גבוהה ובזול. שירותי מיקור המונים יכולים להיות רלוונטיים בכל רגע נתון ולפתרון בעיות שבכל אמצעי אחר היו עולות לארגון שלכם מאות, אם לא אלפי שקלים. איך עושים את זה? באמצעות פנייה לאנשי המקצוע וקבלת עזרה ברשתות העסקיות הרלוונטיות.

יש לכם מטלה שאתם לא מצליחים להתמודד אתה במסגרת לוחות הזמנים שלכם? למה שלא תפרסמו פוסט קצר בפייסבוק ותפתרו את העניין? או שתפנו לפלטפורמות ייעודיות למטרה זו? זו בדיוק צורת החשיבה שמובילה את מיקור ההמונים.

היסטוריה של מיקור המונים

כפי שכבר הזכרתי קודם, מיקור המונים מבוסס על "חכמת ההמונים", כלומר, העדפת הכמות על פני האיכות. על פי תפיסה זו, קבוצה גדולה של אנשים יכולה לספר מידע בעל ערך רב יותר ולמעשה, מידע מדויק יותר, מאשר מספר מצומצם של אנשים שרכשו התמחות בתחום מסוים.

כדי להמחיש את האפקטיביות של מיקור המונים  נספר סיפור היסטורי קצר על תופעה של חכמת ההמונים כשזו התגלתה לראשונה: בשנת 1907 ביקש סר פרנסיס גאלטון מ-700 איש לנחש את משקלו של שור. באופן פרטי, איש לא ניחש נכונה את משקלו של השור אבל הממוצע הקבוצתי הגיע למספר כמעט מדויק של משקל השור. עם השנים, בעקבות התפתחות טכנולוגיית המידע, והיות העולם יותר גלובלי, התאפשר שימוש רב יותר בחוכמת ההמונים והפצתו בתפוצה רחבה יותר. יותר ויותר חברות משתמשות במיקור המונים לשירותים ספציפיים המבוקשים על ידי הלקוחות. השיטה של ייצור כולל inhouse הולכת ונעלמת ומהעולם ובמקומה נכנסת לפועל מתודה של שיתוף פעולה מרובה משתתפים.

מי משתמש במיקור המונים?

  • עסקים קטנים עד בינוניים.
  • תאגידי ענק.
  • סקרים לאיסוף מידע.
  • ארגונים ללא כוונות רווח.
  • ארגונים קהילתיים.
  • מוסדות לימוד אקדמאים.

מי הם המונים?

ההמונים נחלקים לשתי קבוצות: הקבוצה הראשונה הם אנשים שנרתמים לעשות את העבודה בתרומה וללא עלות כספית אלה הם אנשים שאוהבים לתרום לפרויקטים, במיוחד כשאלה מספקים להם סקרנות ואתגר, תחושת שייכות, תרומה לקהילה ועוד. הקבוצה השניה אלו הם אנשים שמתפרנסים ממיקור חוץ אלו הם אנשי מקצוע, פרילנסרים, או שכירים שרוצים עוד מקור כסף מהצד. בסך הכל מיקור המונים כולל פוטנציאל אנושי גבוה שמספק מגוון של דעות, רעיונות וניסיון אישי ומקצועי.

דוגמאות לשימוש במיקור המונים

שירותים מידיים

שירותי מיקור המונים ניתנים על ידי גורמים מקצועיים בכל מקרה של צורך בשירותים של ייעוץ מקצועי. או ליישום של פרויקט ספציפי. למשל:  צורך במענה לסקרים, שירותים מקצועיים של מעצבים או בוני אתרים וכיו"ב. במקום לקחת עובד שיבצע פרויקט (כמו כיתוב וקטלוג תמונות ועוד), מבקשים זאת מהקהל. גם לוקליזציה של תוכנות נעשית במקרים רבים בשיטה זו, כאשר התרגומים הללו לא נופלים מאלה של מתרגם מקצועי ואף עולים עליו.

פיתוח תוכנה

ברחבי העולם, פיתוח תוכנה הוא אולי הדוגמה הנפוצה והמוכרת ביותר למתודת מיקור המונים מוצלחת. תוכנות המבוססות על קוד פתוח מאפשרות למתכנתים מרחבי העולם כולו לפתח את התוכנה, להוסיף פיצ'רים, לשפר את פעילותה ולהנגיש אותה ליותר משתמשים בתרבויות שונות, בעלי רמות ידע משתנות ועוד.

פיתוח אפליקציות

אחת הדוגמאות הבולטות לקיום תרבות של מיקור המונים היא כל מה שנוגע לתחום של פיתוח אפליקציות. מי שכבר מכיר את התחום, יודע שישראל היא אחת היצאניות הגדולות ביותר של יזמים ובעלי רעיונות המפתחים חדשות לבקרים אפשרויות חדשות שהופכות את החיים לנוחים יותר. אמנם, אין כל חברה המבקשת את מקורות ידע אלו, אולם החברה עצמה כחברה אנושית פועלת בצורה של מיקור חוץ ושיתופי פעולה מתמשכים בין בעלי רעיונות חדשניים.

היתרונות של מיקור המונים

כל מי שחי במאה ה-21 ועדיין שומר על ראש פתוח כבר התחיל להבין את הקונספט ואפילו ליישם אותו בחיים הפרטיים שלו. להלן חלק מהיתרונות של עבודה המשלבת מיקור המונים:

חסכון בהוצאות

מיקור המונים מוזיל משמעותית את עלויות הייצור, היישום והשיווק: בצורה זו, במקום לקבל לעבודה איש מקצוע שכיר, להעביר אותו הכשרה ארוכה ולהשקיע בו משאבים, שכירת שירותים של איש מקצוע חיצוני יכולה לפשט באופן משמעותי את תהליכי העבודה: גרפיקאי, איש תוכן, אנשי שיווק  – כל אלו יכולים לתת שירותים כאנשי מקצוע במיקור חוץ.

פיתוח העסק והרחבתו – יצירתיות ומקוריות

אותם אנשים יכולים לייצר את אותם הרעיונות ואילו מוחות חדשים יכולים להכניס רעיונות חדשים לעסק שלכם. רוצים להפתיע אפילו את עצמכם? רוצים להתנסות ברעיונות שבחיים לא הייתם מגיעים אליהם בעצמכם? שירותים של מיקור המונים יכולים לעשות את זה עבורכם – אנשים חדשים, רעיונות חדשים.

זרימה עסקית מקסימלית

באמצעות שירותים של מיקור המונים אתם יכולים להבטיח לעצמכם מקסימום זרימה עסקית ומינימום התעסקויות ועיכובים. איך זה קורה בדיוק? בפנייה לאנשי מקצוע חיצוניים או להוצאת קריאה לשירותים מחוץ לעסק, אתם מרחיבים את מגוון אפשרויות קבלת העזרה והשירותים שלכם ובכך מרוויחים זמן ומונעים התעסקויות בטפל או בבירוקרטיות מיותרות.

קטע וידאו קצר של (2:02) שמסביר מה זה בכלל crowdsourcing?

דוגמאות לחברות מוכרות שמשתמשות במיקור המונים

  • חוקרים באוניברסיטאות נעזרות בה כדי לפענח מבנה חלבונים.
  •  נאס"א (NASA) עושה זאת בתיוג תמונות גולמיות מהמאדים. 
  •  יד ושם העלה תמונות מימי השואה ומאפשר לכל מי שיודע מידע על מישהו שמצולם בהן לתייג אותו ולהוסיף פרטים. 
  • ויקיפדיה (Wikipedia) היא דוגמה לעריכה וכתיבה בידי ההמון. 
  • לינוקס (Linux) וקהילת הקוד הפתוח.  
  • Waze משתמשת במיקור המונים לצורך יצירת הוראות ניווט. בניגוד למפות המתעדכנות על ידי עורכים, החברה מנצלת את האנשים המשתמשים בתוכנה (המותקנת על מכשירים ניידים) לצורך צבירת המידע על המסלולים האפשריים.

 לסיכום, יותר ויותר חברות מבינות את היתרונות של מיקור המונים. מיקור המונים יכולה לאפשר ביצוע פרויקטים גדולים במהירות, באיכות גבוהה ובזול, הן אובייקטיביות וניתנות לאימות.

אולי יעניין אותך גם:

שתפו את הפוסט

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיזמים נבחרים

רשתות חברתיות

קטגוריות
נושאי האתר
קטגוריות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

הרשמה לניוזלייטר

רוצה להיות מעודכן? 

אנחנו מבטיחים לא לשלוח ספאם.

דילוג לתוכן