דברו איתנו:
074-7029965

עלייתן של פלטפורמות להשוואת מחירים

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייתו של תחום חזק ודי מצליח שהולך ומתפתח תחת חסותה של הכלכלה השיתופית והוא התחום של השוואת מחירים.

פלטפורמות להשוואת מחירים קיימים כמעט בכל תחום שנבקש והם מספקים לנו את האפשרות להשוות מחירים ודירוגים של מוצרים שונים כגון: מסעדות, חופשות, בתי מלון, מוצרי צריכה ועוד. האפשרות הזו להשוות מחירים ביעילות ובנוחות ומבלי שנצטרך להתאמץ ולעבור מחנות לחנות, מאפשרת לנו לבצע רכישה מהירה ונבונה. אך לא כל פלטפורמה שמשווה מחירים ניתן לקטלג  תחת הקטגוריה של הכלכלה המשתפת.

איך נדע זאת?

כדי לדעת זאת, יש לזכור שאחד מעמודי התווך של הכלכלה השיתופית היא הקהילה ולא מיתוג המוצר. חלק מהפלטפורמות הקיימות בשוק יוצרות מצג שווא, וניתן בטעות ליחס אותם כשייכות לתחום הכלכלה השיתופית, אך רק לאחר בדיקה מעמיקה אנו מבינים שאין הדבר כך. אם פלטפורמה להשוואת מחירים מקדמת מוצרים או שירותים לפי תשלום שהיא מקבלת מבעל העסק ולא לפי דירוג הקהילה, אזי, הפלטפורמה הזו תוגדר כפלטפורמה שיווקית ולא כפלטפורמה השייכת לכלכלה השיתופית.

כל פלטפורמה שמשתייכת לכלכלה השיתופית מתבססת על מערכת טכנולוגית שהיא פיתחה כדי לבנות מערכת אמון הבנויה מדירוגים ומביקורות של המשתמשים בפלטפורמה. ככל שהקהילה גדולה יותר והפלטפורמה מוכיחה את אמינות הביקורות כך האתר נחשב אמין יותר ומצליח יותר. כאשר הפלטפורמה, טכנולוגית, לא מצליחה לבדוק את אמינות הביקורות שנכתבות אצלה וכל אחד יכול לכתוב ביקורות מזויפות ולשנות בעקבות כך את הדירוגים, אזי הפלטפורמה הופכת ללא אמינה ומציגה מצג שווא לגבי המוצרים.

דוגמה לחוסר אמיניות של פלטפורמהלהשוואת מחירים

היא טריפאדוויזר(TripAdvisor) שהיא אחת מהפלטפורמות המוכרות ביותר בתחום התיירות. למי שלא מכיר, טריפאדוויזר הינה פלטפורמה אמריקאית עם ממשק בעברית שמשווה מחירים ומדרגת חופשות ומקומות בילוי בעולם בעזרת ביקורות שמתקבלות על ידי המשתמשים, ולכן היא נחשבת כפלטפורמה השייכת לכלכלה השיתופית, ותמיד הצטיירה בעיני המשתמשים כפלטפורמה אמינה. אולם אליה וקוץ בה, הפלטפורמה מבחינה טכנולוגית לא ידעה לזהות ביקורות שאינן אמיתיות ובמילים אחרות, מזויפות, והיא הפכה להיות כר פורה לדירוגים שקריים.

דוגמה לכך זה הסיפור על "המסעדה שלא היתה".  מדובר על עיתונאי בריטי בשם אובה באטלאר שהתפרנס בין היתר מכתיבה של ביקורות מזויפות לפי בקשות של בעלי מסעדות. הוא החליט לבצע מעין ניסוי ולהראות את כוחה של הביקורת – לפי דבריו, אתרים כמו TripAdvisor  שמדרגים מסעדות, נראו לו פתאום כמו מציאות מדומה שכולם לוקחים ברצינות גמורה. הוא החליט להשתמש באתר טריפאדוויזר ובמידע שקרי ולהקים מסעדה פיקטיבית שלא באמת קיימת. וכך בעזרת ביקורות שקריות, שהוא וחבריו כתבו ממחשבים שונים, תמונות פיקטיביות של מנות והרבה מסתורין, המסעדה שהחלה את דרכה במיקום של 18,149 בדירוגים של האתר, טיפסה בדירוג והגיע למקום הראשון לאחר שישה חודשים בלבד.

לאחר ש"המסעדה" הוגדרה כאחת המסעדות הטובות בלונדון היא הוצפה בהצעות לקמפיינים ולהשקות.  עקב הביקוש מצד הקהל לבוא ולאכול במסעדה הוא החליט שיש לפתוח את המסעדה ללילה אחד בחצר הבית שלו ולהזמין את הלקוחות לבוא. המסעדה הייתה רחוקה מלהיות המסעדה הטובה ביותר והוא שאל את עצמו האם אותם לקוחות באמת חושבים שהם הגיעו למסעדה הטובה בעולם ?

לאחר שהתרמית התגלתה ובעלי עסקים הבינו שאתר טריפאדוויזר לא יכול להוכיח שכותבי הביקורות אצלהם באתר הם לקוחות אמיתיים  הוגשו נגד טריפאדוויזור תביעות משפטיות על ידי מלונאים. ב 2012 המועצה הבריטית קבעה שהביקורות באתר אכן מהוות הטעיה, ובשנת 2014 טריפאדוויזור נקנסה באיטליה ב-610,000$ על כך שהאתר אינו מספק ביקורות אמינות.

דוגמה לאפליקציה אמינה בתחום השוואת מחירים

היא Airbnb  שמספקת ביקורות אמינות כיוון שלאתר יש את הטכנולוגיה לאמת ביקורות שנכתבו ע"י לקוחות. רק לקוחות שהוכח שהם באמת השתמשו בשירות יכולים לכתוב ביקורת על השירות אותו הם רכשו.

לסיכום, בניגוד לפלטפורמות רגילות שבהן הלקוח הסופי הוא הצרכן, בחלק מאתרי השוואת מחירים, הלקוח הוא המפרסם. במקרים כאלו יש כמובן ניגוד עניינים ואנחנו הצרכנים צריכים להיות ערניים. עלינו לבדוק היטב איזו אפליקציה היא אמינה ואיזו לא, לפני שאנחנו מחליטים החלטה בעקבות דירוגים גבוהים או ביקורות טובות.

אולי יעניין אותך גם...

שתפו את הפוסט

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיזמים נבחרים

רשתות חברתיות

קטגוריות
נושאי האתר
קטגוריות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

הרשמה לניוזלייטר

רוצה להיות מעודכן? 

אנחנו מבטיחים לא לשלוח ספאם.

דילוג לתוכן