דברו איתנו:
074-7029965

שיתוף אופניים - תופעה עולמית !

הפעם הראשונה שנתקלתי בתופעת האופניים השיתופיים, היה לפני שבוע. אני וחבר חזרנו מאירוע במתחם הנמל, והחבר הפנה את תשומת לבי: "היי, תראה, זוג אופניים זרוק על הרצפה". התבוננו כמו שני חייזרים בזוג האופניים המוטל על האדמה והתחלנו להעלות ניחושים. "בטח מישהו השאיר את זה כאן לרגע", אמרתי. "אם זה זרוק, נראה שמישהו זרק!", השיב לי החבר. בעודנו עומדים מעל האופניים ומתלבטים אם מותר לנו לגעת בדבר מה לא שלנו או שאוטוטו ייצא אלינו מישהו בצעקות. "אבל למה שמישהו יזרוק אופניים טובים?", תמהתי. "ואולי הם לא טובים?", קיבלתי בתשובה. טוב, אין מנוס. כדי להבין מה הולך פה, צריך לבדוק את הנושא מקרוב.

הרמנו את האופניים ונורית אדומה נדלקה באחוריהם, כמו אזעקה של רכב. האופניים בכלל היו נעולים ואז הבחנו בקוד QR שמוטבע באחוריהם. אה הא! חשנו מסופקים כמו צמד גששים. אז האופניים השיתופיים הגיעו גם לישראל! ובכן, מסתבר שאפילו קצת באיחור. בעוד שברחבי העולם האופניים השיתופיים כבר עושים חיל בהפחתת שיעורי הפקקים, בהפחתת שיעורי פליטת גזי חממה, בתרומה לשיפור איכות החיים והבריאות של הציבור ובשיפור תרבות הנהיגה בערים הגדולות.

היתרונות של האופניים השיתופיים

האופניים השיתופיים כוללים מגוון עצום של יתרונות, ביניהם:

  • חסכון בזמני הגעה ליעדים רצויים.
  • חסכון בהוצאות על דלק..
  • הימנעות מעמידה ממושכת בפקקים…
  • אין צורך להחזיק רכב במיוחד.
  • שיפור משמעותי באיכות החיים ובבריאות.
  • מודעות גבוהה יותר לפעילות גופנית וחסכון בזמנים.

רבים מהדגמים המשווקים בעולם (וגם בארץ!) כוללים צד המאפשר לדעת בדיוק כמה זמן רכבתם. איזה מרחק גמעתם על גבי האופניים ואפילו כמה קלוריות שרפתם בזמן הרכיבה. לטווח ארוך, אתם יכולים אפילו לערוך יומן ולגלות כמה סה"כ מרחק רכבתם.

קטע וידאו קצר (2:39) שמסביר איך המערכת של האופניים השיתופיים עובדת בסין.

סין

נכון להיום, ישנן שתי חברות עיקריות השולטות בשוק האופניים השיתופיים ללא תחנות עגינה: ofo, חברה שנולדה בביג'ינג ומשווקת אופניים לרחבי העולם. על פי דיווחי החברה, ישנם 200 מיליון (!) משתמשים. במסגרת פעילותה, גייסה החברה 866 מיליון דולר להמשך פעילותה.

החברה השנייה הפעילה ומייצרת בתחום היא Mobike. Mobike נוסדה בשנת 2015 ולאחרונה נכנסה אפילו לישראל. את זוגות האופניים המשווקים על ידה

כשמדברים על שיתוף אופניים ללא תחנות עגינה מתייחסים בעיקר לשתי חברות ענק סיניות בשולטות בשוק הזה: האחת היא ofo, שנוסדה בבייג'ינג ב־2014, מצהירה על 200 מיליון משתמשים ברחבי העולם ולאחרונה אף גייסה סכום עצום של 866 מיליון דולר. אגב, מקור השם הוא הצורה הוויזואלית של המילה באנגלית: ofo, באותיות קטנות, נראית כמו אדם שרוכב על אופניים. הענקית השנייה היא Mobike, שנוסדה ב־2015 בבייג'ינג, וגם היא מצהירה על 200 מיליון משתמשים בעולם.

 

סאן פרנסיסקו

בסאן פרנסיסקו החלה Uber bike לייצר ולשווק אופנים בשם "ג'אמפ". שיטת התפעול גם כאן היא שונה. מגיעים לסאן פרנסיסקו ולא רוצים להסתבך עם חנייה ועם תפעול הרכב הפרטי? מורידים את האפליקציה "ג'אמפ", מוצאים את האופניים הקרובים ביותר אליכם, רוכבים למקום היעד, נועלים את האופניים וממשיכים הלאה.

קטע וידאו קצר (2:30) שמתאר את החווית הרכיבה  ב-uber bike בסן פרנסיסקו. 

ארצות הברית

Limebike – חברת האופניים השיתופיות של ארצות הברית. החברה משווקת אופניים חשמליים בעלי סוללה רבת עוצמה הפזורים ברחבי העיר. בלי רישיון, עד 250 וואט, אחוזי סוללה המוצגים על המסך וזמינות מרבית הודות להיעדר הצורך להחזיר את האופניים לתחנת עגינה ספציפית. מצאתם, אספתם, הגעתם, זרקתם!

 למרות התחרות על שוק האופניים, כרגיל גם בתחום הזה סין לוקחת בענק ולמעשה, שתי החברות הסיניות שולטות ב-90% מהשוק של האופניים השיתופיות גם בשיווק מקומי וגם בייצוא לרחבי העולם.

ומה בישראל?

עם 2,500 זוגות ראשונים, החלה חברת קאר טו גו להפעיל בערים נבחרות בארץ את מיזם האופניים השיתופיים. הערים הראשונות שזכו מהתענוג הן רחובות, ראשון לציון, קדימה צורן, רמת גן ותל אביב. המחיר הרשמי עומד על 2.90 שקלים לחצי שעה של רכיבה, מחיר אטרקטיבי ביותר בהתחשב בזמני ההגעה ממקום אחד לאחר.

איך זה עובד בארץ?

מורידים את האפליקציה של Mobike ומחפשים את זוג האופניים הנמצא במרחק הליכה מכם. סורקים את הברקוד, רוכבים, מגיעים, נועלים את האופניים באמצעות האפליקציה וממשיכים הלאה. אז… אתם באים.

אולי יעניין אותך:

שתפו את הפוסט

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיזמים נבחרים

רשתות חברתיות

קטגוריות
נושאי האתר
קטגוריות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

הרשמה לניוזלייטר

רוצה להיות מעודכן? 

אנחנו מבטיחים לא לשלוח ספאם.

דילוג לתוכן