מהי חוכמת ההמונים? והאם זה חכם להשתמש בה?

האם אתם מכירים אנשים שאוהבים להפגין את הידע שלהם ולהשיא עצות? האם גם אתם שייכים לקבוצת האנשים האלה? אם כן, אז אתם חלק מתופעה השייכת לעולם של הכלכלה השיתופית, ושקיימת במיוחד בעולם של הרשתות החברתיות. 

אז מהי התופעה ואיך היא באה לידי ביטוי? 

למשל, ברשתות החברתיות, מישהו שואל שאלה ומקבל עשרות תגובות עם תשובות שונות. אם נשקלל את התשובות השונות נקבל תשובה, שאם היינו שואלים מומחים את אותה השאלה, אז כנראה זו התשובה שהם היו עונים לנו. תופעה זו נקראת חוכמת ההמונים.

את התופעה הזו גילה המדען פרנסיס גלטון כאשר הביא לכפר שור ושאל את אנשי הכפר מה משקלו? הוא אסף את כל התשובות וגילה שהממוצע של כל התשובות שנתנו האנשים היה די מדויק למשקלו של השור.

 

הכוח של הקבוצה

חוכמת ההמונים טוענת שבתנאים מסוימים, קבוצה גדולה של אנשים יכולה להיות חכמה, לא פחות ואפילו יותר מאשר מומחה. על פי רעיון זה, הממוצע של תשובות, שתיתן קבוצה גדולה של אנשים, שאין ביניהם תיאום, יהיה לעיתים מדויק יותר מהתשובה המלומדת שייתן מומחה. חשוב להבין, שהתשובות חייבות להיות בלתי תלויות ביניהן. חוכמת ההמונים לא תעבוד אם ישבו ביחד מספר אנשים והתשובות של האנשים בקבוצה יהיו מושפעות או מועתקות מתשובות של אדם אחר בקבוצה או מאיזשהו לחץ חברתי.

 

קטע ודיאו (4:48) בו מציג פרופ Marcus du Sautoy   מה- BBC כיצד קבוצת אנשים מצליחה יותר מאדם אחד. אפילו אם הוא מומחה בתחום.

דברים מדהימים! לא קשה להבין את ההסבר, אך עדיין קשה להאמין.

ג’יימס סורוויקי, בספרו “חוכמת ההמונים” (2004), כתב ששלושה תנאים חייבים להתקיים כדי שחוכמת ההמונים תהיה אפקטיבית:

  • הטרוגניות– זו חייבת להיות קבוצה גדולה של אנשים עם מגוון דעות. לאנשים בקבוצה יהיה מקור עצמאי של ידע שאינו מגיע מהאנשים האחרים בקבוצה.
  • אי תלותיות – אסור שהדעות או התשובות יהיו מתואמות או תלויות בדעות של שאר חברי הקבוצה. התשובות צריכות להיות אישיות.
  • מנגנון לאיסוף המידע– חייב להיות איזשהו מנגנון שיכול לאסוף את כל המידע שמגיע מהקבוצה ולשקלל אותו לתשובה או החלטה סופית.

עוצמת הקשרים החלשים

בעידן של היום, שכולנו מתחברים באמצעות האינטרנט ובעזרתן של הרשתות החברתיות, אנחנו יכולים גם לקבל החלטות חשובות בעזרת חוכמת ההמונים. איך יכול להיות שלפעמים חברים ברשת החברתית יכולים לתת פתרון לבעיה שאפילו מומחה לא מצליח לעשות זאת? זה לא מקרה. זה מבוסס על עיקרון שנקרא “עוצמת הקשרים החלשים”.
את העיקרון הזה מצא פרופסור מרק גרנובטור בשנת 1973. הוא ניסה להבין איך אנשים מוציאים עבודה. האם מי שעוזר למצוא למישהו אחר עבודה זה המשפחה והחברים הקרובים או זה חברים של חברים או מכרים רחוקים יותר.

מרק פנה לאנשים שמצאו עבודה ושאל אותם מי עזר לכם למצוא עבודה? האם חבר קרוב (קשר חזק) או מכר (קשר חלש)?

מרק אסף את כל התשובות וראה שבערך 80% מהאנשים מצאו עבודה באמצעות המכרים ולא באמצעות החברים הקרובים.

מרק הבין שלאנשים הקרובים לנו יש ידע או מידע שדומה למה שלנו יש. אבל המכרים הרחוקים שלנו הם בעלי ידע שונה משלנו , כך שהידע שנקבל מהם הוא רחב יותר ולכן יכולים לעזור לנו יותר.

הקשרים החלשים יכולים לעזור לנו לא רק במציאת עבודה אלא גם בהחלטות או בעיות קשות. בעזרת אותם מכרים אנחנו נחשפים לידע שלא הכרנו.

לכן כדי לקבל תשובות ואין לנו מומחה שיכול לענות לנו, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת זה לשאול את ההמונים. חלק מהתשובות והמידע שנקבל יהיו מועילים לנו כאילו שאלנו מומחה.

דוגמאות לפלטפורמות המבוססות על חוכמת ההמונים

ויקיפדיה

ויקיפדיה הדוגמא המוכרת ביותר לכולנו של חוכמת ההמונים. זו בעצם אנציקלופדיית אינטרנט רב לשונית חופשית שמופעלת על ידי קרן ויקימדיה. כל אחד יכול לכתוב בה או לתקן ולשנות ערכים. ויקיפדיה שומרת על סטנדרטים גבוהים ועל אמינות בזכות הגולשים. כאשר מוכנס לוויקיפדיה (בזדון או בשוגג) מידע שאינו נכון, תמיד יימצא מי שישים לב לכך ויתקן את הדרוש תיקון. מספר רב של גולשים מבקרים את אשר כתוב בה, משנים או מעירים. כך נוצרה האינציקלופדיה הגדולה והמרשימה שכולנו משתמשים בה.

WAZE

מי לא מכיר את waze? Waze היא פלטפורמת ניווט GPS חינמית שיתופית לטלפונים ניידים חכמים, שפותחה על ידי חברה ישראלית -“Waze Mobile” ונמכרה לגוגל ביוני 2013.

דרך פלטפורמה זו, נהגים יכולים לדווח באופן עצמאי ולעדכן בזמן אמת משתמשים אחרים על מה שקורה בכביש.

“Waze” זה לא רק ניווטים ופקקים. Waze זה מיליוני נהגים ונוסעים שמפחיתים את התנועה בכבישים, שומרים על בטיחות בדרכים ומשפרים את הכבישים — ביחד” (מתוך אתר WAZE).

פלטפורמת השאלות והתשובות הפופולארית Quora.

זהו אתר אינטרנטי לשאלות ותשובות הנכתבות על ידי הגולשים בשפות שונות. האתר קוורה נוסד על ידי שני עובדי פייסבוק לשעבר, אדם ד’אנג’לו וצ’ארלי צ’יבר והושק ביוני 2010 .

באתר נשאלות שאלות על נושאים שונים ומגוונים, והן מקבלות תשובות שנערכות ומאורגנות על ידי חברי הקהילה. המטרה של הפלטפורמה היא לחבר בין האנשים שיש להם ידע ורוצים לשתף את הידע שלהם לבין אנשים הזקוקים לכך. המטרה הנוספת היא להפגיש אנשים עם נקודות מבט שונות כדי שיוכלו להבין אחד את השני טוב יותר.

אתר ישראלי askpeople

זהו אתר אינטרנט ישראלי שהושק ב-2012. האתר מאפשר להתייעץ ולייעץ בצורה אנונימית. המייעצים אינם מומחים אלא חלק מהגולשים באתר. הנושאים באתר הם מגוונים- משפחה, זוגיות, הורות, קריירה, לימודים, שירות בצה”ל, יחסים ומיניות ועוד.

 

כלכלה שיתופית וחוכמת ההמונים

הפלטפורמות  הכלכלה השיתופית מתבססות על חוכמת ההמונים, ככל שבפלטפורמות האלה יש יותר אנשים כך יש יותר מידע. המידע הקיים מאפשר לשפר את איכות המוצר ואיכות השירות ובעיקר הפלטפורמות האלה אמינות.

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email

הקהילה שלנו- מיזמים נבחרים

פוסטים אחרונים

פוסטים נוספים בנושא כלכלה שיתופית

פוסטים נוספים בנושא השקעות המונים

רשתות חברתיות

קטגוריות

קטגוריות
גלילה לראש העמוד
   הרשמה לניוזלייטר
דילוג לתוכן