דברו איתנו:
074-7029965

פלטפורמות אינטרנטיות כמו Ebay, Airbnb, Fiverr ועוד הם סיפור הצלחה מסחרר, מדוע?
למה שנאמין לסוחר סיני בסין ונרכוש ממנו מוצרים?
למה שנסכים לשכור יחידת דיור מתושב ברומניה?
למה שנרצה להשתמש בשירותי עיצוב וגרפיקה ממעצב הודי שאנו לא מכירים?
איך זה הגיוני שאנו יכולים לסמוך על אנשים שאנו לא רואים ולא מכירים אפילו יותר מבעל העסק שמעבר לכביש?
איך זה הגיוני שאנו מסכימים לבצע עסקאות עם אותם נותני שירות זרים ומאמינים שיהיה בסדר?
כיום כל זה הגיוני בשבילנו, אבל בתחילת עידן האינטרנט כשרק החלו לקום אתרי האינטרנט כל זה בהחלט לא היה הגיוני. אז מה השתנה? ולמה?- התשובה לכך היא "מערכת מוניטין".

מערכת מוניטין – מה זה?

מערכת מוניטין ("מערכת אמון") כשמה כן היא, זו היא מערכת שמאפשרת לפלטפורמות המקיימות עסקאות בין עמיתים (p2p), ואת היכולת לעשות זאת בצורה בטוחה ואמינה. כיום, כל רכישות המוצרים או השירותים בפלטפורמות האלו נעשות בזכות מערכת מוניטין. מערכות מוניטין נוצרו בעקבות הצורך של משתמשי האינטרנט לקבל אמון באנשים נותני השירות על מנת לבצע איתם עסקאות.

כיצד היא עובדת?

הון מוניטין היא מערכת שמטרתה לאפשר למשתמשים לקבל החלטות על בסיס המלצות או דירוגים של קהל המשתמשים. הרעיון הוא שהמערכת בונה אמון בין המשתמשים באמצעות איסוף המידע ועיבודו ואז מצליחה לדרג את איכות המוכר או נותן השירות ולהציג את חוות הדעת בצורה פשוטה אם זה על ידי ציון כללי, או על ידי כוכבים וכו'. כל פלטפורמה משתמשת במערכת המתאימה לה. הפלטפורמות המצליחות ביותר הן הפלטפורמות שהצליחו לבנות הון מוניטין חזק ואמון גבוה בקרב משתמשיה.
בעזרתה של מערכת מוניטין אמינה, המשתמשים יכולים להרגיש בנוח בתהליך העסקה, גם אם אינם יכולים לנסות את המוצר ואינם מכירים את הספק שנותן את השירות .

שיטהזו גרמה לכך שהמוכר או נותן השירות צריכים את הלקוח (גם אם הלקוח מבצע עסקה חד פעמית) בשביל חוות דעת חיובית ולכן "אסור" שיהיה לו לקוח לא מרוצה.
אסכם בקצרה:
לקוח לא מרוצה= חוות דעת שלילית= ירידה בדירוג= פחות עסקאות בעתיד.
לקוח מרוצה= חוות דעת חיובית = עליה בדירוג= יותר עסקאות בעתיד.

דוגמאות לפלטפורמות בעלות מערכות מוניטין:

Ebay – בנתה את מערכת המוניטין שלה בכך שהיא בקשה מכל קונה לדרג את המוכר על ידי הענקת משוב חיובי, ניטראלי או שלילי, בנוסף היא מאפשרת גם לכתוב משוב של עד 80 תווים על המוכר.
הממוצע בין הדירוגים והמשובים יוצרים יחד את הדירוג הכללי של המוכר.
נחזור לסוחר הסיני בתחילת הכתבה , אם הסוחר הסיני מוכר את מרכולתו דרך פלטפורמת המסחר של Ebay, והסוחר מצליח לקבל דירוג גבוה ממאות משתמשים, אז הפלטפורמה תציג אותו כ- Best seller.

 אנחנו כלקוחות נעדיף בדרך כלל לקנות מסוחר כזה בגלל הביטחון שהעסקה תתבצע בסופו של דבר לשביעות רצוננו.
דוגמה נוספת למערכת מוניטין היא פלטפורמת התיירות Airbnb. Airbnb מצליחה ליצור אמון בין שוכר למשכיר באמצעות מנגנון הזדהות חזק כמו צילום תעודה זהות, אימות טלפון, ובדיקת כרטיס אשראי. המשתמשים בפלטפורמה חייבים להיות חברים ברשת חברתית מוכרת כמו פייסבוק ליניקדאין ואחרים כאשר הפרופיל שלהם מאומת.

מרכיב נוסף וחשוב ליצירת אמון ועזרה בהחלטה עם מי מנותני השירות כדאי לבצע עסקה הוא המלצות של המשתמשים בפלטפורמה. המשתמשים יכולים לכתוב את המלצותיהם על נותני השירות רק לאחר שהם השלימו את העסקה ביניהם.
מימד נוסף שיוצר אמון במערכת הוא שהתשלום מועבר ל- Airbnb ולא למשכיר. Airbnb משלמים למשכיר רק 24 שעות לאחר כניסתו של השוכר, בזכות מנגנון זה אין התעסקות בכסף ביו השוכר למשכיר והכל נעשב בצורה בטוחה ואמינה.
אסיים בדוגמה שלישית והיא פלטפורמת שנקראת  Fiverr שהיא אחת הפלטפורמות הידועות בתחום הפרילנסרים. גם במערכת זו פועלת מערכת מוניטין כמו בפלטפורמות האחרות. מה שיחודי במערכת זו שנותן השירותים מתחיל עם שירות אחד ורק לאחר שנותן השירות השלים 10 עסקאות בהצלחה נפתחים לו פיצ'רים נוספים בהם הוא יכול להגדיל את הפעילות העסקית. מערכת הדירוגים נקראית Levels. 

איך יוצרים מערכת מוניטין טובה?

תומס סימפסון כותב המאמר ' E-Trust and reputation' משנת 2012 הציע מספר עקרונות ליצירת  מערכת מוניטין יעילה:
1 עידוד העמיתים לכתוב ביקורות.- כתיבת ביקורת דורש זמן ומאמץ ולכן יש לתגמל את הכותבים.
2 למנוע יחסי גומלין בין כותבי ביקורת.- למנוע מצב שאדם אחד יכתוב ביקורת חיובית לאדם שני בתמורת לביקורת חיובית מצד האדם השני.
3 זיהוי כותבי הביקורות.- כתובי ביקורת אנונימיים עלולים ליצור עיוות בדירוג העמיתים.
4 עידוד נאמנות לקהילה- קיים חשש שעמיתים ימנעו מלכתוב ביקורת שלילית ולכן יש חשיבות להסביר את התרומה לקהילה בכתיבת ביקורת , גם אם הן שליליות.
5 רלוונטיות המדרגים- רק עמיתים רלבנטיים יכולים לדרג עמיתים אחרים.
6 מתן עדיפות לביקורות שליליות- בדרך כלל הביקורות הן חיוביות ולכן יש להדגיש את הביקורות השליליות.
7 העדפה של ביקורות עדכניות.
8. סנקציות – הפלטפורמה חייבת להטיל סנקציות על משתמשים לא אמינים, סנקציות יכולות להיות כמו חסימת משתמשים, ביטול ביקורות וכו'.

מערכת מוניטין היא יסוד בסיסי בכלכלה השיתופית

המאפיין המרכזי בכלכלה השיתופית היא המעבר בין ארגונים עתירי משאבים לארגונים מבוססי קהל. מערכת המוניטין יוצרת אמון בין עמיתים ולכן היא מאפשרת להן לבצע עסקאות ללא גורם מתווך ובכך יכולה להוזיל עלויות. מערכת המוניטין יוצרת אפשרות למיקרו-יזמים לפעול תחת הפלטפורמה ולספק שירותים שלא יכלו לספק בעבר.
מערכת המוניטין יוצרת את חוכמת ההמונים ולכן העסקאות שמתבצעות מתבססות על הקהל ולא לפי מיתוג הספק.

בעתיד נכיר את בנק המוניטין

הכלכלה השיתופית מבוססת על שירותים בין עמיתים (Peer to Peer –p2p) ואמון המשתמשים במערכת הולך ומשתכלל, אבל למרות שמערכות המוניטין משתכללות עדיין מערכת המוניטין יכולה להתקיים במערכת אחת בלבד (באותה פלטפורמה בלבד). לפי דעת המומחים בתחום זה, בשנים הקרובות תהייה מערכת אחת שתאגד את כל מערכות המוניטין שבפלטפורמות השונות .
מערכת כזו שתאגד את כל המערכות יחד תקרא בנק מוניטין, בנק המוניטין יגדיל יותר את אמון המשתמשים במערכות ויאפשר למיקרו יזמים לנייד את המוניטין שהם רכשו ממערכת אחת למערכת שניה (מפלטפורמה לפלטפורמה).
לדוגמה , נניח שאתה בעל חנות וירטואלית ב-Ebay וצברת מוניטין מסוים (דירוג חיובי והמלצות מעולות), בעתיד תוכל להשתמש במוניטין הזה גם בחנות שתפתח באתר אחר, למשל, באמזון. לא תהיה חייב להתחיל הכול מההתחלה עם דירוג אפס. המוניטין שלך כנותן שירות יהיה זמין לך בכל פלטפורמה אחרת שתבחר.

קטע וידאו (19:46) מאת רייצ'ל בוסטמן את המרצות הבחירות בתחום הכלכלה השיתופית. מרצה על חשיבות  מערכןת האמון בפלטפורמות המשויכות לכלכלה השיתופית.

לסיכום

מערכת המוניטין היא תנאי הכרחי בכלכלה השיתופית המודרנית או בשמה הנוסף כלכלת פלטפורמות . אמינות וביטחון הם היסודות להצלחתה של כלכלת הפלטפורמות.

ככל שפלטפורמות תדענה לייצר מערכות מוניטין חכמות ואמינות שיובילו לעסקאות רבות יותר כך הסיכוי של שלהן להצליח ולהתפתח יהיה רב יותר, וכולנו נהנה מכך.

אולי יעניין אותך לקרוא:

שתפו את הפוסט

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיזמים נבחרים

רשתות חברתיות

קטגוריות
נושאי האתר
קטגוריות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

הרשמה לניוזלייטר

רוצה להיות מעודכן? 

אנחנו מבטיחים לא לשלוח ספאם.

דילוג לתוכן