דברו איתנו:
074-7029965

בצעדי ענק נכנסה שיטת גיוס המונים לחיינו ונהייתה למודל ההשקעות הפורה ביותר בשנים האחרונות. אם אתם יזמים השואפים לצאת בקמפיין השקעות או משקיעים המחפשים אחר מניות, כדאי שתדעו על כל התרחישים האפשריים שמציע לכם המודל החדשני.

אנו חיים ב'תור הזהב' של עולם ההשקעות והסטארט-אפים. הביקוש של הציבור לאפיק השקעות גמיש יחד עם התלות הבלתי נסבלת של היזמים במשקיע המוסדי – הובילו לגל שינויים טכנולוגיים, כלכליים ומשפטיים–שמאפשר כעת לציבור וליזמים לגלוש עליו כל הדרך אל הצלחתם.

מעולם לא היה זמן מתאים יותר להיות יזם מאשר היום. למה זה? משום שמעולם לא היה זמן מתאים יותר לגייס הון כמו בימינו. שיטת מימון המונים שינתה את מפת ההשקעות העולמית וגרמה לבנקים, לקרנות ההון סיכון ולשלל גופי המימון הממשלתיים להביט מן הצד בקנאה בזמן שהיזמים והציבור הרחב משתפים פעולה.

יתרונות שיטת גיוס המונים

כיום האפשרות לגייס הון עבור מיזם, רעיון או כל מטרה אחרת, נמצאת במרחק של לחיצת כפתור. אך זה לא מסתכם רק בכך. האקלים הכלכלי החדש שיצרה שיטת מימון המונים מתאפיין בלא מעט יתרונות נוספים.

דמוקרטיה של השקעות

הבשורה הראשונה ואולי גם המהותית ביותר שהביאה עמה שיטת מימון המונים, הייתה צמיחתו של שוק משקיעים עצום שהוביל לצמיחה ביזמים, בחברות ואפילו בשוק העבודה.

"צמיחה טובה היא כזו המשרתת לא רק את המעטים", הצהירה הכלכלנית העולמית רנה פורוהאר בהקשר להצלחת מימון המונים. בעבר, המשקיע הפרטי נאלץ לעמוד במסכת קריטריונים קפדנית על מנת להיכנס לשוק ההשקעות.

אם לא עמדו לרשותו נכסים בשווי 5 מיליון ש"ח וממוצע הכנסות שנתי העולה על 600 אלף ש"ח, שוק ההשקעות היה סוגר בפניו את שעריו. כיום, הדלתות פתוחות בפני כל אחד ואחת מאיתנו. שיטת מימון המונים חיסלה את שומרי הסף של הרשות לניירות ערך, והכניסה לשוק משקיעים שעד לא מזמן יכלו רק לחלום על דריסת רגל ב'סטארט-אפ ניישן'.

חוק לגידול מספר המועסקים (Job act)

אפקט חיובי נוסף שחשוב שנדע: מימון המונים הוביל גם לצמיחה בשיעור המועסקים שכן הודות למודל ההשקעות לחברות יש את היכולת להעסיק יותר עובדים, וזאת בשל הכספים הרבים אשר זורמים מהמשקיעים.'JOBS Act' מכונה חוק מימון המונים האמריקני, ואכן החוק מצדיק את שמו המחייב. מאז נחקק חוק מימון ההמונים האמריקאי, כל המספרים מצביעים על עלייה חדה בכמות העובדים שבחברות הזנק, בעיקר במדינות המערביות שנהנות מצמיחה בכלכלה ובמשק.

סיכון פיננסי נמוך

בשיטת מימון המונים המיזם שלכם טובל במים הרדודים לפני שהוא מסתכן בצלילה לעומק. לא עוד הלוואות מגופים ממשלתיים, לא עוד סבבי גיוס יקרים לצורך איתור משקיעים כשירים, לא עוד הוצאות והתחייבויות מכבידות בטרם נבחנה תגובת הציבור למיזם. באמצעות חשיפת הקמפיין שלכם אל מול המוני המשקיעים אתם תקבלו אינדיקציה באשר לכדאיות המיזם ולאופן בו הציבור מגיב אליו, עוד לפני שהוא קרם עור וגידים.

אל תקרא לי תשקיף

החל מהרגע בו החליטה חברה לצאת לפומבי עם המיזם ולגייס משקיעים, היא נאלצה לפנות מזמנה היקר ומכספה המועט, לפנות לגופים מוסדיים ולעבוד על תשקיף פיננסי שייקח זמן רב עד שיונפק. המצאת תשקיף היא לא פחות ממעמסה כלכלית-רגולטורית שרוב המיזמים בתחילת דרכם אינם יכולים לעמוד בה.

בשיטת מימון המונים, היזמים אינם מחויבים בהמצאת תשקיף על מנת לגייס משקיעים. אתם רוצים לגייס משקיעים למיזם או לחברה שלכם? -פשוט תפרסמו אותו באינטרנט.

אין זה אומר שהיזמים רשאים להבטיח רווחים דמיוניים בקמפיין ההשקעות שלהם, שכן פלטפורמות ההשקעה דואגות לשמור על ציבור המשקיעים.

מסיבה זו דורשת הרשות לני"ע מהיזמים להציג מתווה עסקי כלשהו (לא תשקיף). אך מתווה עסקי שכזה שאינו זקוק לגיבוי מגופים מוסדיים, וההשלכות המשפטיות שלו מצומצמות למדי.

אוסף התקנות שהתווסף ברשות לניירות ערך מאפשר היום לחברות זנק לגייס מהציבור סכום של עד 6 מיליון ש"ח בשנה – אין צורך בתשקיף, אין הגבלה על כמות המשקיעים ואין דרישה לסכום השקעה מינימלי.

חסרונות שיטת גיוס המונים

למרות היותה יפה ומפתה עבור יזמים ומשקיעים, שיטת מימון המונים לעיתים יכולה להתגלות כמסוכנת עבורם. ה'פאם פאטאל' של עולם ההשקעות אם תרצו. כמו שכולנו יודעים, מאחורי כל יתרון מסתתר לו חיסרון כזה או אחר – וגם שיטת מימון המונים לא נקייה מחסרונות.

במה פתוחה להונאה

פלטפורמות השקעה דיגיטליות והרשתות החברתיות מהוות במה עבור כל מי שרוצה להופיע עם קמפיין ההשקעות שלו. כשהרגולציה מאחורי מימון המונים עדיין נמצאת בשלבי ההתפתחות, המודל עצמו הוא בגדר 'מערב פרוע' מקוון עבור סטארט-אפים, משקיעים, ולעיתים – עבור אספסוף הנוכלים שבינינו. המציאות בשטח, היא שפלטפורמות ההשקעה גם חשופות לא מעט פעמים למקרי הונאה.

כך למשל התרחש המקרה בו ג'ניפר קטאלדו מארה"ב, השיקה קמפיין למימון המונים במטרה לגייס כספים עבור "מחלת הסרטן הסופנית" שלה. 38,000 $ מכספי הציבור האמריקני הרחמן נשלחו עבור ג'ניפר האומללה, שלמעשה הייתה בריאה ושלמה ושיקרה לציבור לגביי מחלתה. דוגמה נוספת להונאה במודל מימון המונים שייכת למוצר "המהפכני", 'Crystal Wash 2.0'. היזמים שמאחורי המוצר הצהירו כי פיתחו שיטה ידידותית לסביבה לצורך שטיפת כביסה מלוכלכת.

הסוד מאחורי השיטה, לפי טענתם, הוא בשילוב חומרים אנטי- בקטריאליים ואנטי-אוקסידנטים מיוחדים המסירים את הכתמים ללא צורך בכימיקלים. הציבור נשבה בקסמיו של הקמפיין וגייס עבורו קרוב ל-270 אלף $, רק כדי לגלות כי "המוצר לא מנקה טוב יותר מכל זרם של מים חמים", כך לפי בדיקות מעבדה שבוצעו על ידי מומחים.

גניבת רעיונות

היה זה סטיב ג'ובס המנוח שחרט את שמו על המשפט: "אנשים תמיד היו חסרי בושה בכל הקשור לגניבת רעיונות גדולים". המשפט הזה של ג'ובס מקועקע כעת במוחו של היזם הישראלי יקותיאל שרמן, האיש שהמציא את ה"Stickbox" והשיק עבורו קמפיין השקעות בפלטפורמת 'קיקסטארטר' העולמית. ה"Stickbox" הוא כיסוי לטלפון שבקליק קטן הופך בצורה מדהימה למקל סלפי ארוך. הרעיון זכה לתשומת לב רבה הן מהתקשורת הישראלית והן מהתקשורת העולמית, והיזם הישראלי גייס למעלה מ-40 אלף $ והיה בדרכו להפיץ את המוצר בחנויות בשווי של 47 $ ליחידה. אך להפתעתו של שרמן, הוא גילה שיזמים מסין העתיקו את הרעיון שלו ושיווקו את המוצר במחיר רצפה של 8 $ בסך הכול. קהל המשקיעים האשים (ולא בצדק) את שרמן בכך שהוא זה שגנב את הרעיון, ובסופו של דבר נאלץ היזם הישראלי לוותר על המיזם ולרדת למחתרת.

הכל או כלום

חלק גדול מפלטפורמות ההשקעה ברשת פועלות על פי מדיניות "הכול או כלום". במצב כזה, אם קמפיין ההשקעות לא מגייס את כל הסכום הנקבע מראש, אז הוא נותר ללא כלום. נניח והמיזם שלכם זקוק ל-100 אלף ש"ח אך בפועל גייס רק 90 אלף ש"ח, כל הכסף יחזור לכיסם של המשקיעים ואתם תישארו ללא הון מגויס, ועם חשבון פתוח מול פלטפורמת ההשקעה. כך יוצא שלא רק ואתם חייבים כספים על קמפיין השקעות כושל, אלא שהמוניטין של המיזם שלכם גם נפגע ובסבב ההשקעות הבא המשקיעים החדשים יפקפקו בפוטנציאל הצלחתו.

שיטת מימון המונים זוקפת לזכותה יתרונות רבים, וכמו שנוכחנו לגלות, גם חסרונות אפשר למצוא. תמימות הדעים היא שהמודל הוא לא פחות מהצלחה מסחררת, ובמקרה הזה, היתרונות עולים על החסרונות. 'אליה וקוץ בה' ניתן לומר על השיטה. כמו כן, בהמשך הדרך יתווספו תקנות שישדרגו את האבטחה סביב היזמים והמשקיעים – שריף חדש ל'מערב הפרוע' המקוון של מימון ההמונים. עד שאחד כזה יגיע, תנתחו את כל המשתנים, תשקלו את הבעד והנגד שלכם ותאספו כמה שיותר אינפורמציה רלוונטית. רק לאחר שעשיתם זאת, תוכלו לקבל החלטה מושכלת ולעשות את הצעד הבא שלכם.

exitvally
אקזיטוואלי-קחו חלק באקזיט הבא....
אולי יעניין אותך לקרוא גם:

שתפו את הפוסט

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיזמים נבחרים

רשתות חברתיות

קטגוריות
נושאי האתר
קטגוריות
גלילה לראש העמוד

הרשמה לניוזלייטר

רוצה להיות מעודכן? 

אנחנו מבטיחים לא לשלוח ספאם.

דילוג לתוכן